Când admirăm un pianist strălucind pe scenă, cu degetele alergând cu precizie uluitoare pe clape, vedem doar rezultatul final al unui drum lung și plin de sacrificii. De multe ori, succesul acestor artiști înseamnă ani de muncă asiduă începuți din copilărie, ore nesfârșite petrecute la pian și renunțarea la multe dintre bucuriile tipice vârstei lor.
Talentul se naște, dar excelența se cultivă
Majoritatea marilor pianiști încep studiul instrumentului încă de la o vârstă fragedă, adesea chiar de la 4-5 ani. Acest start timpuriu le oferă posibilitatea de a dezvolta tehnica și dexteritatea esențiale pentru performanța de nivel într-adevăr remarcabil.
Pentru a deveni virtuozi, acești tineri muzicieni dedică zilnic ore întregi studiului pianului, sacrificând timp care ar fi putut fi petrecut cu prietenii, la joacă sau participând la evenimente sociale. Aceste alegeri nu sunt ușoare, dar sunt adesea necesare pentru a atinge excelența artistică.
Disciplina și pasiunea: Cheile succesului
Pe lângă talentul natural, disciplina joacă un rol crucial. Repetițiile riguroase, studiul teoriei muzicale și colaborarea constantă cu profesori exigenți sunt elemente definitorii ale creșterii unui artist de excepție.
Drumul unui pianist este presărat cu provocări, dar pentru cei care au pasiunea și perseverența necesare, fiecare notă interpretată devine parte dintr-o poveste impresionantă despre muncă, renunțare și visuri împinse la limita imposibilului.
Un nou concurs de intrepretare muzicala pentru pianiști și organiști a debutat în 2025 la Colegiul de Muzică “Sigismund Toduță”
La Cluj viitorul sună bine. Începând cu anul 2025, tinerii pianiști și organiști, elevi între clasele IV – XII din învățământul preuniversitar, au fost invitați să participe la Concursul de Interpretare Muzicală Transilvania. Acest eveniment special a avut loc între 27 februarie și 2 martie 2025 la Cluj-Napoca, fiind o ocazie deosebită pentru tinerii muzicieni să-și demonstreze talentul și să evolueze artistic.
Mara Pop, profesor organizator: E prima ediție a concursului Transilvania și l-am gândit ca un eveniment comemorativ cu ocazia celor 75 de ani de la înființarea Colegiului de Muzică Sigismund Toduță din Cluj. Și, având în vedere că până acum nu a mai fost un concurs de pian, am zis ca, odată cu această comemorare, să începem și prima ediție a concursului de pian. Am avut concurenți peste așteptări, nu ne-am așteptat ca la prima ediție să avem 91 de concurenți pe cele două secțiuni din 22 de școli și licee vocaționale, peste 60 de profesori care i-au pregătit.
Chiar mă bucur că au venit și doresc să le mulțumesc că au răspuns atât de prompt chemării noastre. Ca și organizare, sperăm că am oferit tot ce am putut mai bun atât în privința juriului, cât și ca posibilități materiale. Avem un pian deosebit care le-a oferit concurenților șansa să dea tot ce au mai bun, săli de încălzire, un program echilibrat; sperăm ca toată lumea să plece acasă fericită.
Concursul a reprezentat un eveniment important pentru viața culturală clujeană, oferind tinerilor instrumentiști posibilitatea de a se întâlni cu alți artiști de seamă. Această interacțiune nu doar că stimulează schimbul de idei și experiențe muzicale, dar este și un exercițiu esențial pentru dezvoltarea viitoare a participanților.
Un concurs cu deschidere internațională
Concursul de Interpretare Muzicală „Transilvania” păstrează standardele ridicate ale evenimentelor organizate de acest colegiu, având o componentă internațională, ce oferă participanților șansa de a concura cu tineri artiști din diverse țări. Această deschidere globală sporește competitivitatea și contribuie la schimbul de idei și stiluri interpretative, elevând nivelul artistic al evenimentului.
De-a lungul timpului, evenimentele organizate de colegiu au devenit puncte de reper pentru comunitatea muzicală internațională, reunind cei mai promițători tineri artiști și un public iubitor de muzică de calitate. Concursul de Interpretare Muzicală „Transilvania” duce mai departe această tradiție, transformând Cluj-Napoca într-un adevărat centru al artei muzicale.
Această primă ediție a concursului a fost o celebrare a talentului și diversității muzicale, deschizând porțile pentru o nouă generație de artiști care să inspire și să îmbogățească patrimoniul cultural internațional.
Președinte juriu – prof. Daniel Goiți, profesor universitar la Academia de Muzică „Gheorghe Dima”: Sunt foarte importante concursurile, mai ales că sunt puține, și la fel ca în sport, dacă nu participi la competiții, nu prea poți să ai medalii. Și medaliile îți creează acea aură de mare pianist, care e posibil să devii. Nu poți participa la concursuri internaționale dacă nu ai participat de mic copil la concursuri naționale, în care îți clădești alura de mare muzician și profesionist. Am găsit 12 copii incredibil de buni, dar toți au șanse să câștige. Totul depinde de ei, de cât se pot focusa, de cât de atenți sunt și cât de odihniți sunt.
Juriu de Elită pentru Evaluarea Performanțelor
Concursul a beneficiat de un juriu format din personalități de prestigiu din domeniul muzical, care au evaluat cu rigurozitate prestațiile participanților.
Juriu Secțiunea Pian:
- prof. univ. dr. DANIEL GOIȚI – Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca (Președinte juriu)
- prof. univ. dr. DANA BORȘAN – Universitatea Națională de Muzică, București
- conf. univ. dr. SORIN DOGARIU – Facultatea de Muzică și Teatru, Universitatea de Vest Timișoara
- conf. univ. dr. SILVIA SBÂRCIU – Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”
- lect. univ. dr. IOANA STĂNESCU – Universitatea Națională de Arte “George Enescu”, Iași
Juriu Secțiunea Orgă:
- prof. univ. dr. URSULA PHILIPPI – Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca (Președinte juriu)
- lect. univ. dr. AMALIA ERDŒS – Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
- conf. univ. dr. GARAI ZSOLT – Universitatea Emanuel din Oradea
- lect. univ. dr. NOÉMI MIKLÓS – Universitatea Babeș-Bolyai, Cluj-Napoca
- prof. univ. dr. ERICH TÜRK – Academia Națională de Muzică “Gheorghe Dima”, Cluj-Napoca
Această competiție promite să fie o rampă de lansare pentru tinerii muzicieni talentați, contribuind astfel la promovarea excelenței în domeniul muzicii clasice.
Mara Pop, profesor organizator: Concursul se adresează claselor IV-XII, deci este un concurs preuniversitar tocmai pentru a-i pregăti pentru viața de artist. Din perspectiva mea personală, ca și profesor de pian, consider că un concurs de pian care să ofere recompense pe măsură evoluției pe scenă în momentul concursului este extrem de bine-venit pentru dezvoltarea copiilor. Noi ne pregătim ca să ieșim pe scenă să îi încântăm pe alți oameni, nu să cântăm singuri acasă sau doar părinților. Și atunci trebuie să îi punem în ipostaza de a se întâlni cu publicul. Copiii mai trebuie să învețe că nu mergem să concurăm să îl batem pe altul, mergem să concurăm cu noi înșine, să ne depășim limitele, să vedem dacă ceea ce am învățat se transmite mai departe și atunci e un lucru extrem de bun, le dă o motivație de a studia în continuare și de a performa, pentru că viața noastră a artiștilor are un drum lung de parcurs ca să ajungem acolo, pe marile scene.
Ce înseamnă pregătirea unui elev pentru concurs? Pregătirea presupune o colaborare strânsă atât între profesor și elev, cât și între părinte, profesor și elev. E un efort suplimentar care uneori presupune lipsa vacanțelor, lipsa weekendurilor, lipsa unei activități sociale plăcute pe care alți copii o au și este normal, deci un efort pe termen lung. Se aseamănă cu viața de sportiv. Implică mult studiu atât din partea elevului, cât și din partea profesorului, care trebuie să își arate disponibilitatea de a lucra cu el ori de câte ori este nevoie, dar este o plăcere să lucrezi cu copii buni și talentați. Suntem ca o echipă.
Antonia este elevă în clasa a VI-a și a participat la concurs dar și la Gala Laureaților. E mândră că a reușit să ajungă aici și are planuri foarte mari cu viața ei încă de acum: să studieze la Conservatorul din Viena și să ajungă pe marile scene ale lumii. Ea este doar una dintre pasionații de pian, care studiază enorm zi de zi, pentru a fi mai aproape de visul ei.
Dogeanu Antonia, elevă clasa a VI, Liceul de Arte “Regina Maria” Alba Iulia: Studiez pianul de aproximativ 6 ani, la Liceul de Artă „Regina Maria” din Alba Iulia. Mi-am dorit să încep lecții de canto și mama a descoperit-o pe doamna profesoară Laura, din Alba Iulia, care a fost cea care m-a introdus în tainele muzicii și ea m-a convins că sunt potrivită pentru pian. Mi-a plăcut foarte mult încă de la prima cunoaștere. Cât de mult studiezi? Pe zi, aproximativ 4 ore, pentru că performanța necesită sacrificii și multă muncă. Cum te simți când ești acolo, doar tu și pianul? Sinceră să fiu, am foarte multe emoții, dar încerc să le controlez și să devină constructive așa. Am fost fericită că am obținut locul 1 și apoi am fost invitată să cânt în gala laureaților, mai ales cu un juriu distins, și m-am bucurat foarte mult. Unde vrei să ajungi mai departe? Pe viitor, mi-aș dori să țin concerte cu cât mai multe orchestre și recitaluri. Vei alege o carieră în acest sens? Categoric, aș dori să urmez cursurile Conservatorului din Viena pentru că este o universitate de prestigiu în acest domeniu.
Marele premiu al concursului a fost câștigat ex-aequo de: Boanca Dan, clasa a 11-a , de la Colegiul de Muzică “Sigismund Toduță” și de Moț Darius Emanuel, clasa a 10-a, de la Colegiul Național de Arte “ Dinu Lipatti”- București.
De-a lungul anilor, Colegiul de Muzică a dat lumii, mari artiști. Un exemplu remarcabil este Aurelia Vișovan, cea mai titrată pianistă română, cunoscută pentru performanțele sale excepționale. De asemenea, Daniel Goiți, fost absolvent al liceului și singurul câștigător român al prestigiosului Concurs Enescu, este acum Șef de catedră la Academia de Muzică “Gheorghe Dima”. Un alt nume de referință este Dana Borșan, cu o carieră de solistă impresionantă de peste 40 de ani, care a inspirat generații de muzicieni prin talentul și devotamentul său. Așadar, așteptăm să vedem și viitoarele talente strălucind pe scenele naționale și internaționale.
Drumul unui pianist este presărat într-adevăr cu provocări, dar pentru cei care au pasiunea și perseverența necesare, fiecare notă interpretată devine parte dintr-o poveste impresionantă despre muncă, renunțare și visuri împinse la limita imposibilului.