Pentru micii producători clujeni, aceste trei luni de pandemie au reprezentat o adevărată provocare. Obișnuiți să-și vândă marfa cu prilejul organizării diferitelor târguri din piețele Clujului, aceștia au fost nevoiți să încerce și varianta vânzării în mediul online. Produs de Cluj, platforma care a venit în ajutorul producătorilor le-a oferit această oportunitate, dar în timp ce unii cred că asta a fost salvarea lor, alții se declară nesatisfăcuți de sumele încasate astfel.
„Sincer vânzarea în mediul online a fost așa și așa. Vreau să zic că ușor-ușor lumea începe să se învete să cumpere de acolo și din produsele noastre. Avem tot ce ține de îngrijirea personală. Săpunuri, deodorante, balsam de buze, cremă after shave, dar și ulei pentru îngrijirea bărbii. Cremele anti-riduri sunt cele mai cerute de către clienți. O provocare pentru noi a fost să creem și gelurile igienizante, dar și săpunurile vegetale. Fiind la primul târg după pandemie sunt mulțumită de vânzări”, spune Iuliana Petrișor.
Pentru producătorul de legume, Cornel Tritean, din comuna Ceanu Mare, mediul online a fost ca o gură de aer proaspăt, dar totodată o mare provocare. Pentru că a fost pentru prima dată când a experimentat vânzarea în domeniul online, organizarea i-a dat câteva bătăi de cap. Totuși, salata și cartofii au fost printre preferințele clienților care au comandat în perioada pandemiei. Totuși, rămâne la ideea că târgurile periodice i-au adus mai multă recunoaștere printre clienți…
„Nu prea am fi vândut din produsele noastre dacă nu existau aceste târguri amenajate până înainte de pandemie. Ne-am descurcat mai bine în edițiile precedente. De mediul online am avut noroc, sincer să vă spun. Dacă nu era această oportunitate, nu aveam deloc vânzare în perioada pandemiei. Printre legumele cele mai cerute au fost salata, dar și cartofii la un moment dat.
Mediul online a reprezentat o provocare. Nu am știut cum să ne organizăm exact, dar i-am dat de capăt până la urmă. Clienții comandau ce anume voiau pe site-ul Produs de Cluj, iar apoi primeam comenzile pe care trebuia să le pregătim. A doua zi le trimiteam spre Cluj. Sincer au fost zile la acest târg în care nu prea am vândut, dar decât nimic, este în regulă și așa”, susține producătorul de legume, Cornel Tritean.
Kepes Csaba este un apicultor din Turda. Printre produsele de bază pe care le-a adus la acest târg se enumeră mierea de salcâm, de tei, dar și mierea de mană de brad care este mai rară. Aceasta conține săruri minerale și se face o dată la 5-6 ani. În ceea ce privește mediul online, acesta susține că a încasat o sumă nesemnificativă. Un dezavantaj este și faptul că lumea preferă să guste din aceste produse pentru a se putea convinge dacă este sau nu pe placul lor.
„De la începutul pandemiei până în momentul de față a fost foarte greu din cauză că nu s-au organizat târguri. Este foarte greu pentru că nu ai unde efectiv să-ți vinzi marfa. Statul nu te ajută absolut cu nimic. Dacă nu ai bani, nimeni nu te întreabă nimic. Ei își văd de starea de urgență și nu-i mai interesează. Chiar dacă în Turda am avut magazinul nostru propriu deschis pe timp de pandemie, problema a fost că lumea nu circula în perioada aceea.
Am vândut și în mediul online cu ajutorul acestei platforme, doar că o sumă nesemnificativă. Ar fi foarte bine dacă s-ar întoarce clujenii să cumpere din produsele noastre autohtone. Noi stăm aici în piață, în aer liber, dar totuși sunt unii care preferă să meargă în supermarket-uri. Pentru noi cel mai avantajos este să vină lumea să vadă produsele, să le guste. Acum vă dați seama că nu putem face asta”, încheie apicultorul Kepes Csaba.
Clujenii care doresc să mai cumpere câte ceva de la micii producători sunt așteptați în piața Avram Iancu la Târgul „Produs de Cluj” până dumincă, între orele 12:00 – 18:00.