Don Giovanni, pe scena Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

by admin

Încă de la premiera operei, care a avut loc în 29 octombrie 1787 la Estates Theatre din Praga, fiecare generație de creatori și filosofi a încercat să răspundă la întrebarea enigmatică: „Cine este Don Giovanni?”. Primele cuvinte pe care le rostește pesonajul în operă sunt: „Nu vei ști niciodată cine sunt!”. Povestea sa este asociată cu viața unor seducători celebri consemnați în istorie, precum Don Juan sau Giacomo Casanova, cel din urmă, fiind întrebat dacă a văzut opera, a răspuns: „Dacă am văzut-o? Practic, am trăit-o!”. Spectacolul va avea loc la Opera Națională din Cluj-Napoca duminică, 23 iunie, de la ora 19.

Secolul al XIX-lea a fost fascinat în mod obsesiv de povestea acestui antierou. Pentru E.T.A Hoffmann – scriitorul care și-a ales al treilea prenume, „Amadeus”, din admirație pentru Mozart – cât și pentru alți contemporani ai săi, Don Giovanni a reprezentat arhetipul artistului romantic – o ființă creativă, eliberată de legile societății, loială propriei voințe.

Titlul complet al operei este Don Giovanni, ossia Il Dissoluto Punito – Don Giovanni, sau desfrânatul pedepsit. Mozart i-a oferit subtitlul de dramma giocoso – un oximoron ce descrie o îmbinare curioasă între operă comică și un substrat sumbru, tragic, cu elemente ale supranaturalului, fiind a doua lucrare din trilogia Mozart-Da Ponte, precedată de Nunta lui Figaro și Cosi fan tutte. Uvertura lucrării captează spiritul operei, temele discursului muzical fiind ilustrative pentru caracterul sfidător al lui Don Giovanni. Desfășurarea acțiunii operei are loc în Spania, unde Don Giovanni, un libertin pe care nu îl influențează impactul nenumăratelor sale flirturi, este întotdeauna în căutarea unei noi cuceriri amoroase. Își urmează agenda proprie, sfidează și atrage, în acest fel, asupra sa, un blestem pe care îl ia în derâdere constant. Deși sunt conturate ca personaje independente, autonome, celelalte roluri gravitează în jurul lui Don Giovanni; pasiunea lui are rezonanță în orice context, fiind cea care determină și reflectă dorințele puternice pe care le exprimă personajele cu care relaționează.

Spectacolul are o pauză și se încheie în jurul orei 22:15.

Dirijor, Acompaniament recitative: David Crescenzi
Preluare regie artistică: Mihaela Bogdan
Producător delegat: Mădălina Minculescu (invitată)

Distribuția:

Don Giovanni: George Godja (debut)
Leporello: Simonfi Sandor
Donna Anna: Diana Gheorghe (debut)
Donna Elvira: Viktoria Cormoș (debut)
Don Ottavio: Andrei Manea (debut)
Zerlina: Larisa Ștefan (debut)
Masetto: Sebastian Balaj (debut)
Comandorul: Corneliu Huțanu

Membrii Studio-ului de Operă „Lya Hubic” al Operei Naționale Române din Cluj-Napoca

Orchestra, Corul și Ansamblul de Balet ale Operei Naționale Române Cluj-Napoca

Maestru de cor: Emil Maxim
Dirijor cor: Corneliu Felecan
Regie scenă culise: Cristina Albu
Pregătirea muzicală: Adela Bihari, Lucian Dușa, Ovidiu Moldovan, Larisa Pentea, Ioana Grünner

Dramma giocoso în două acte, pe un libret de Lorenzo da Ponte

Vârsta minimă recomandată este de nouă ani.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza