Cât de mult le place copiilor la școală și cât de încurajați se simt? Feedbackul a peste 1.000 de elevi după reîntoarcerea la școală în semestrul al II-lea

by Oana Spiru

În sistemul public de educație nu am construit încă un cadru sigur, în care elevii să ofere feedback despre cum este experiența școlară pentru ei: cât de mult le place la școală, cât de implicați se simt, cât de relevant este ceea ce învață. 1 Iunie ar putea fi nu doar un moment în care celebrăm copiii, ci și unul în care le facem vocea auzită. De 7 ani, profesorii Teach for Romania aleg să își regleze intervenția luând în calcul și ceea ce simt și cred copiii despre felul în care învață în sala de clasă și în școală.

  • 92% dintre elevii de primar spun că le place să meargă la școală și că activitățile de la ore sunt interesante. 90% dintre elevii de la gimnaziu spun că profesorii fac orele să fie interesante;
  • 84% dintre elevii de primar și 89% dintre elevii de gimnaziu declară că profesorii îi încurajează să explice răspunsurile pe care le dau și să își spună propria opinie;
  • 90% din elevii de primar si gimnaziu declara ca profesorul îi încurajează să facă eforturi, să continue când exercițiile devin dificile și să reîncerce până reușesc;

Cu oamenii potriviți la catedră, cu pregătirea potrivită și cu susținere adecvată, elevii din cele mai vulnerabile școli pot primi o educație de calitate, relevantă.

București, 1 iunie 2021 – În semestrul al doilea, când cei mai mulți dintre elevi s-au reîntors fizic la școală, profesorii din programul Teach for Romania au întrebat copiii, de altfel beneficiarii reali ai actului educațional, despre cât de mult le place să vină la școală, cât de clare sunt explicațiile profesorilor, cât de mult le sunt valorificate ideile și cât de mult sunt încurajați să explice ceea ce gândesc și răspund. Teach for Romania propune o abordare integrată de evaluare a calității educației oferite în școlile publice și creează un spațiu sigur în care să se audă și vocea elevilor, să simtă că părerea lor contează cu adevărat. Mai mult, profesorii folosesc rezultatele acestui chestionar pentru a regla procesul de învățare, astfel încât să răspundă mai bine nevoilor reale de învățare ale elevilor. Feedbackul elevilor a fost colectat prin intermediul unui chestionar administrat independent, folosit în multe alte organizații din rețeaua globală Teach for All.

Încă din primul an de program am colectat feedbackul elevilor despre relația cu profesorul și mediul pe care aceștia îl creează la clasă. An de an, am văzut un mai mare număr de răspunsuri favorabile, ce reflectă eforturile continue ale organizației de a îmbunătăți formarea și susținerea profesorilor și învățătorilor care aleg să predea în școli vulnerabile, majoritar din mediul rural, sau de la periferia centrelor urbane. În ciuda contextului complicat în care s-a desfășurat acest an școlar, rezultatele au continuat să fie foarte ridicate. Profesorii bine pregătiți, motivați, cu abilitatea de a jongla între mediul fizic și online, care pot să găsească soluții în beneficiul elevilor, chiar și atunci când există diverse provocări materiale, au rezultate pozitive, chiar și în medii dezavantajate.

La începutul semestrului al doilea din anul școlar curent, am întrebat copiii cum se simt la școală și care este relația cu profesorii și mediul de învățare creat de aceștia. Chestionarele aplicate au urmărit șapte piloni care constituie baza învățării, fără de care elevul nu poate învăța durabil: 1. crearea unor relații de încurajare și susținere cu elevii; 2. stabilirea unui mediu bazat pe interactivitate; 3. valorizarea contribuției și ideilor elevilor; 4. menținerea unor așteptări riguroase; 5. crearea unui mediu de învățare și a unei culturi pozitive; 6. verificarea și asigurarea înțelegerii și 7. internalizarea învățării. Au fost în total 1025 de elevi care au răspuns întrebărilor, iar evaluarea a urmărit un număr total de 93 de itemi împărțiți în 3 chestionare. Scopul evaluării este unul formativ, respectiv de a vedea cum se simt elevii din clasele profesorilor din Teach for Romania după primul semestru, dar și pentru a ajuta cadrele didactice să își regleze intervenția pentru restul anului.

În mediile vulnerabile, acolo unde sunt profesorii din programul Teach for Romania, 85% dintre copii spun că se simt și mai încurajați să învețe și să facă totul cât pot ei de bine, 88% dintre ei sunt confortabili să pună întrebări la ore și să își spună părerea cu privire la activitățile de la ore, 82% dintre copii consideră că temele pentru acasă sunt interesante și îi ajută să învețe și că profesorul lor face orele să fie interesante, 86% dintre elevi spun că profesorul face un rezumat al lucrurilor pe care le-au învățat la școală și că primesc explicații la rezolvarea temelor sau a lucrărilor, 78% dintre ei simt că învață lucruri noi în fiecare zi, învață să își corecteze lucrările, sunt încurajați să continue atunci când un exercițiu devine dificil și că profesorul lor nu se supără atunci când nu reușesc.

Nu doar noi credem că stabilirea unei culturi a reușitei este o condiție esențială pentru învățare. Într-un studiu din 2008 care a cuprins 1400 meta-analize, implicând 300 de milioane de elevi, John Hattie a făcut popular conceptul de învățare vizibilă, analizând mărimea efectului a multiple aspecte care influențează învățarea și rezultatele școlare. Discuțiile în clasă, sumarizarea, feedbackul către elevi, învățarea cooperativă, relația dintre elevi și profesori, așteptările profesorilor de la elevi, toate acestea au o influență importantă asupra învățării, și toate aceste aspecte sunt evaluate pozitiv de majoritatea elevilor cu care lucrează profesorii Teach.

Alături de profesori bine pregătiți, elevii pot avea motivația și mediul potrivit pentru a învăța și pentru a deveni cine vor în viață. Într-o perioadă în care accesul la școală a fost afectat de pandemie, lipsa echipamentelor tehnice sau funcționarea greoaie a acestora, lipsa semnalului GSM și multe provocări emoționale, organizația Teach for Romania și profesorii susținuți de aceasta au fost alături de copiii din mediile vulnerabile, le-au oferit sprijin emoțional, acces la tehnologie, asigurarea nevoilor de bază, dar mai mult de atât, i-au încurajat și le-au dat încredere să nu renunțe la școală.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza