Asociația Pro Infrastructură acuză CNAIR că joacă alba-neagra cu un tronson al Autostrăzii Transilvania. „A creat un proiect-mamut frate cu imposibilul”

by admin

Autostrada Transilvania, unul dintre cele mai mari proiecte de infrastructură din țară, se confruntă cu probleme încă din stadiul de licitație. Asociația Pro Infrastructură a postat pe rețelele de socializare o analiză privind tronsonul dintre Poarta Sălajului- Zalău- Nușfalău, una dintre cele mai dificile porțiuni ale Autostrăzii A3. Potrivit celor de la API, CNAIR joacă alba-neagra cu această secțiune, în condițiile în care a creat un proiect-mamut aproape imposibil de realizat.

„Alba-neagra cu autostrada. CNAIR pare-se că face pierdută cea mai grea bucată din AutostradaA3, cei 41 de kilometri pe ruta Poarta Sălajului-Zalău-Nușfalău, după aproape doi ani de la startul licitației! Pentru că loturile din dealurile transilvănene nu erau suficient de dificile, CNAIR a luat două decizii „deștepte” ca să creeze un proiect-mamut frate cu imposibilul.

Prima, a alipit două subsecțiuni (Poarta Sălajului-Zalău și Zalău-Nușfalău) și a pus și tunelul Meseș în același pachet, adică 2,9 kilometri de tunel forat cu două galerii, cel mai lung din țară, deci 41 km în total. Dar banii? Valoarea estimată de 3,93 miliarde lei fără TVA (vreo 800 milioane euro) poate părea exorbitantă dar nu este, mai ales în contextul scumpirii masive a materialelor de construcții.

A doua, a scos din joben procedura de achiziție cu precalificare. O idee bună în teorie, dar practica românească ne omoară și dublează pe alocuri birocrația, având două runde de evaluare – prima a candidaturilor și a doua a ofertelor, cu tot tacâmul: termene depunere amânate succesiv și contestații la fiecare pas.

Rezultatul? Catastrofă. Licitație lansată în 18.11.2020 cu 12 candidaturi depuse în 19.02.2021 care au fost evaluate de CNAIR în „doar” 15 luni, selectând abia în mai 2022 cei 6 antreprenori care au fost invitați să depună oferte.

Dar surpriză. Unul din ei (WeBuild, fost Astaldi) l-a contestat pe un altul (Strabag) și a câștigat definitiv în instanță. Așa că acum mingea e la CNAIR care trebuie să reevalueze candidatura Strabag și să dea din nou lista celor 6 constructori selectați.

Dar stați. Pentru că au trecut deja 19 luni de la depunerea candidaturilor, multe documente au expirat (caziere, certificate fiscale). Care trebuie reînnoite de cei care vor să meargă mai departe.

Vorbim doar de prima fază a procedurii. A doua, depunerea ofertelor propriu-zise, abia urmează. Primul termen, 02.08.2022, a expirat deja de o lună și jumătate.

Astăzi, 15.09.2022, conform SEAP, este scadentă evaluarea candidaturilor. Însă oficialii CNAIR nu sunt gata cu reevaluarea candidaturii Strabag și nu au emis un nou raport cu antreprenorii invitați să depună ofertele finale. Unii probabil nici nu se vor mai obosi din cauza creșterii prețurilor la materiale”, se arată în analiza Pro Infrastructură.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza