Reprezentanții mai multor asociații civile (MiniMass / Someș Delivery, Societatea Organizată Sustenabil, Clubul de Cicloturism Napoca și Clujul Sustenabil) cer Consiliului Județean Cluj să finanțeze, din bugetul pe acest an, amenajarea unor piste la apă și pontoane publice pe lacurile din amontele râului Someșul Mic. Activiștii arată că, potrivit proiectului de buget, din 420 de milioane de lei alocați pentru dezvoltare, aproximativ 307 milioane de lei sunt investiți în infrastructură rutieră.
„În secolul schimbărilor climatice, Consiliul Județean trebuie să găsească un echilibru mai bun între investițiile în infrastructură rutieră și în transport sustenabil, fie că e public, velo ori pietonal. Lacurile de la munte și râul Someș sunt un culoar verde albastru care merită amenajat minim invaziv pentru a dezvolta un turism sustenabil la Cluj. Cum fondurile din PNRR nu ajung pentru investițiile velo la Cluj decât în foarte mică măsură, Consiliul Județean trebuie să găsească alte resurse la bugetul pe 2023, mai ales că în momentul de față este clar dezechilibrat în favoarea traficului auto” a transmis Adrian Dohotaru, președinte Societatea Organizată Sustenabil SOS.
Inițiatorii propunerii arată că, de când s-au amenajat trasee turistice și de când s-a stopat ambarcațiunile motorizate termic, lacul Tarnița și împrejurimile au beneficiat de o explozie de turiști și practicanți de sporturi nautice ecologice. Aceștia se confruntă însă cu o problemă: la Tarnița, dar și la alte lacuri, nu este asigurat accesul public și nu există pontoane publice de lemn pentru a încuraja relaxarea și contactul cu apa.
„Urmează să se înceapă proiectarea pentru culoarul verde-albastru al Someșului din Grigorescu până la Gilău și la un moment dat se va realiza și practic. Dar utilitatea va fi mult redusă dacă nu va fi continuat în amonte, de-a lungul malului stâng geografic al Someșului Mic și salbei de lacuri de acumulare Gilău, Someșul Cald și Tarnița, să poată ajunge multitudinea de potențiali interesați care astăzi o pot face doar cu autoturismul. Pista e extrem de atractivă din cauză că drumul județean este foarte aglomerat și îngust și traficul auto intens descurajează accesul cu bicicleta, deși ca distanță de Cluj și ca diferență de nivel ar fi o alternativă pentru foarte mulți clujeni și floreșteni”, a explicat și Radu Mititean, director executiv al Clubului de Cicloturism Napoca (CCN)
Propunerile clujenilor legate de bugetul județean se pot transmite pe adresa de e-mail infopublic@cjcluj.ro până cel târziu în data de 18.01.2023.