Sunetul clopoțelului le dă fiori sutelor de profesori din România care sunt depășiți de presiunea pe care o resimt din partea părinților. Vorbim de un fenomen care efectiv îi înghenuchează la propriu pe dascăli. Depresivi, anxioși, într-o luptă permanentă cu agresivitatea și pretențiile exagerate ale unor părinți, dascălii români cer ajutor. Deja unele școli au restricționat accesul pe grupurile de whatsapp în dicuțiile directe profesor și părinte, iar întâlnirile cu familia copilului se fac în școală, față-n față cu dascălul.
Semiramida a predat ani la rând într-o școală din București. Totul a decurs firesc până când situația a degenerat.
„Înainte am predat la o școală în București și chiar în perioada pandemiei am avut o clasă de nivel primar și părintele era foarte supărat deoarece considera că fetița lui nu primea informațiile necesare pentru a desfășura școala online. Erau presiuni telefonice, mesaje pe grupul de whatsapp la ore nepotrivite. Am luat legătura cu protecția copilul și părintele respectiv a fost sanctionat în urma acestor situații. Erau mesaje de amenințare, mesaje că mi se poate întâmpla orice pe stradă când ies de la școală și mă poate urmări”, a povestit Chira Semiramida.
Dascălul și-a făcut transfer la o școală de stat din Cluj unde a ales să schimbe regula jocului și a limitat discuțiile pe internet organizând întâlnirii cu părinții lunar.
„Am învățat din trecut asă că mutându-mă la Cluj de la prima ședință cu părinții am discutat clar limitele stabilite. Am fost de acord să avem grupul de whatsapp strict pentru uz didactic. Am stabilit o ora rezonabilă până la care pot să fiu contactată, bineînțeles, dacă apar urgențe răspund oricând. Am explicat că fiecare avem o viață personală, familie, copii și trebuie să ne ocupăm și de aceste lucruri, nu doar de școală”, a mai declarat învățătoarea.
Aprope toți dascălii recunosc că situația s-a schimbat mult de la pandemie încoace. Atitudinea părinților este nocivă și din păcate nu mulți realizează că fac rău. Mereu profesorul este vinovat, incriminat, deranjează la ore târzii în noapte, așteaptă răspunsuri pe loc, sunt nerăbdători și în foarte multe cazuri agresivi verbal. Un alt dascăl își spune povestea. A ajuns nu de puține ori să simtă un gol în stomac când intra la clasă.
„În situații în care frustrarea părintelui este maximă și nu își poate gestiona corect emoțiile scrie mesaje, sună. Sunt disponibilă pentru a sprijini copilul, însă nu întotdeauna tonul din aceste conversatii este cel potrivit. Te simti neîndreptățit, judecat pe nedrept, acuzat fără a și cauză sau contextul”, a mai povestit un profesor care dorește să rămână anonim.
Ce a simțit în momentul în care părinte l-a judecat?
„Durere, în general merg în clasă cu bucuria de a descoperi ceva. În momentul în care primești un astfel de feedback te doare stomacul pur și simplu, te doare capul și te duci în clasă cu durerea asta pe care încerci să o ascunzi. Nu ai vrea să știe copiii că ești încărcat emoțional însă energia se duce și spre ei”, a mai spus profesorul.
Ruxandra este unul din puținii directori de școală din România care a simți că trebuie să facă ceva și a mișcat lucrurile. Se văd primele măsuri aplicate în școala din Cluj-Napoca unde învață elevii veniți din toate colțurile lumii.
„Tocmai am introdus în școala noastră, pentru prima dată în România, ceea ce numim noi practici restaurative, adică avem conversații unu la unu cu părintele și profesorul. Aflăm ce s-a întâmplat, cum s-au simțit părinții de au ajuns să reacționeze, cum vor soluționa împreună și ce vor face pe viitor ca acest fel de comportamente nesănătoase să nu se repete”, a declarat Ruxandra Mercea, director Transylvania College.
Mai mult ca niciodată psihologii din România vorbesc de profesorii care ajung să ceară ajutor. Ei sunt în situația fericită pentru că se întâlnesc cu specialiștii, din păcate sunt poate alte sute de dascăli care suferă în tăcere și nu știu ăe ce drum să o apuce.
„Putem să vorbim despre un profesor debutant care dacă este la prima lui interacțiune cu un părinte toxic poate să ajungă chiar cu dificultati din zona sănătății mentale. Nu mai vorbesc de faptul de a nu-ti mai evalua corect performanța și competența în profesie”, a explicat psihologul Cristina Ungvari
În unele situații limitele au fost depășite de multă vreme.
„Avem situații în care părinții din dinscomfortul propriu blameaza, învinovățesc, critică sau încearcă ca profesorul să le rezolve problemele în modul în care și-ar dori ei. Atunci când nu se întampla cum vor ei, sunt cazuri în care părinții izbucnesc, scriu mailuri, mesaje pe whatsapp, ambalează alți părinti și toate aceste sunt comportamente nesănătoase care daunează într-un final copilului”, a mai declarat Ruxandra Mercea.
Din păcate singura armă pentru moment este terapia pentru acești dascăli. Ea îl va ajuta pe dascăl să găsească alte soluții de a interacționa cu părinții. Practic să se ajute pe el și să facă ceea ce numim în acest moment o altfel de școală: școala părinților.
Conform legii, de la începutul anului școlar 2023-2024 părinții care merg la școală pentru a trage la răspundere cadrele didactice în privința notelor mici acordate, dar și pentru a-și face singuri dreptate, nu vor mai avea acces în unitățile de învățământ.
1 comentariu
Destul de greu…cred că profesorii ar trebui să facă parte din acea categorie socială asemănătoare măcar șoferilor de autobuz,care au obținut prin lege o pensionare anticipată fără penalizare,cu 9 ani înainte de împlinirea vârstei standard de pensionare.Multi dintre dascăli,după 50 de ani nu mai au nici dinți în gură și sistemul nu îi pensionează pt asta,iar în fața elevilor ajung un zero barat…