Universitatea Babeș-Bolyai din Cluj-Napoca (UBB), prin programul UBBMed, și Academia Română, prin Institutul de Filosofie și Psihologie „Constantin Rădulescu-Motru”, au creat „Centrul Național de Competențe pentru un Stil de viață Sănătos”.
Centrul va fi co-coordonat de profesorii Daniel David și Nicolae Hâncu. Profesorul Nicolae Hâncu, membru de onoare al Academiei Române, este unul dintre inițiatorii acestui concept în zona medicală din România, o personalitate medicală profilată național și internațional. Profesorul Daniel David, membru corespondent al Academiei Române, unul dintre psihologii cei mai profilați în domeniu, printre primii care au accentuat în țară rolul intervențiilor și modificărilor cognitiv-comportamentale în stilul de viață, atât pentru implementarea eficientă a prescripțiilor medicale asociate unui stil de viață sănătos, cât și ca obiectiv în sine asociat stilului de viață sănătos și unor condiții clinice (ex. tulburări psihice).
Centrul va avea sediul la UBB și un punct de lucru la Institutul din București. Activitățile vor fi focalizate pe cercetare-dezvoltare-inovare (CDI), dar și pe educație continuă avansată și servicii inovative/consultanță către societate bazate pe rezultatele CDI.
Prof. univ. dr. Nicolae Hâncu declară că: „Așa cum arată analiza Comisiei Europene (https://health.ec.europa.eu/non-communicable-diseases/overview_ro#:~:text=Bolile%20netransmisibile%20(boli%20cardiovasculare%2C%20diabet,premature%20care%20pot%20fi%20evitate), bolile netransmisibile – ex. cancer, boli cardiovasculare, diabet, boli respiratorii cronice, tulburări psihice, afecțiuni neurologice, etc. – sunt principalele cauze ale deceselor premature care ar fi putut fi evitate și acoperă peste 80% din povara asociată tuturor bolilor. În plus, OMS (https://www.who.int/health-topics/noncommunicable-diseases#tab=tab_1) precizează că stilul de viață este o cauză transversală majoră a acestor boli, iar elementele fundamentale ale stilului de viață sunt comportamentul alimentar, fumatul, consumul de alcool, activitatea fizică și poluarea.”
Prof. univ. dr. Daniel David arată că: „Am ajuns la momentul în care înțelegem destul de bine (1) ce este un stil de viață sănătos – deși mai avem nevoie de unele clarificări și noi dezvoltări prin CDI, (2) cum stilul de viață influențează stările noastre de sănătate și boală – deși și aici cercetările științifice aduc constant noi cunoștințe, dar (3) avem probleme în a implementa stilul de viață sănătos în comportamentele individuale și în politicile publice. De aceea, în acest demers rolul psihologiei devine fundamental! Am făcut deja echipă cu profesorul Hâncu în acțiuni publice de promovare a stilului de viață sănătos și vom formaliza această experiență prin acest Centru ce va întări și noul program UBBMed, generând cunoaștere avansată în domeniu care în final se va întoarce tot la oameni”.
Acad. prof. univ. dr. Mircea Dumitru, directorul Institutului, adaugă că: „Implicarea Academiei Române în acest Centru poate susține mai bine demersuri publice la nivel național, iar resursele academice în domeniu pot fi puse strategic în slujba unei teme de o relevanță majoră astăzi. Dacă rolul psihologiei este evident în acest demers, vom stimula și rolul filosofiei, pe linia unor aspecte etice (etică aplicată) relevante acestei teme.”
Primul proiect consistent al noului Centru, deja în fază avansată de formulare și care va fi anunțat în curând, vizează „Optimizarea multinivelară a sistemului alimentar”, cu implicarea majoră și a componentelor de științele nutriției și a chimiei alimentare din programul UBBMed. De asemenea, s-au inițiat și vor continua discuții pentru o Strategie națională asupra unui stil de viață sănătos, cu autoritățile relevante și actorii de specialitate dispuși să contribuie la acest demers. „Cred că în acest demers Ministerul Educației trebuie să fie principalul beneficiar, în condițiile în care stilul de viață se referă mai ales la alimentație, fumat, consum de alcool și droguri, stil de viață activ (prin mișcare și o igienă adecvată a somnului) și o evitare a poluării, toate implementabile mai ales prin mijloace psihoeducaționale și extrem de relevante acum și în context educațional, fără a se neglija însă acțiuni mai largi la nivel populațional. Implicarea inițială și a Institutului de Științe ale Educației din subordinea ministerului de specialitate, unde conduc Consiliul științific, este un prim pas în demersul Centrului de a coagula autoritățile și actorii relevanți în acest demers”, adaugă prof. univ. dr. Daniel David.
1 comentariu
[…] Citeste mai mult […]