Domeniul eSports, care presupune acțiunea de a practica la un nivel competițional și profesionist jocuri video, are o istorie mult mai lungă decât am fi tentați să credem. Desigur, lucrurile au evoluat ținând pasul cu dezvoltarea tehnologiei și a internetului, iar accelerarea cea mai semnificativă s-a consemnat în ultimele două decenii, odată cu revoluția digitală.
Totul a început în anii `50, când au apărut primele jocuri pe computer. În 1952, la Cambridge, informaticianul Alexander Shafto Douglas lucra la teza sa de doctorat despre interacțiunea dintre oameni și computere și a implementat un joc denumit XOX. Abia 6 ani mai târziu a fost prezentat însă primul joc multiplayer real, denumit Tennis for Two. Acest titlu poate fi considerat momentul zero pentru eSports.
În deceniul următor, jocul video spațial Spacewar a reprezentat un alt moment relevant în domeniu. Este considerat primul joc digital pe computer din lume, iar prestigioasa publicație New York Times l-a clasat în 2007 printre cele mai importante zece jocuri pe computer din toate timpurile!
Anii 70′ în eSports
Pe 19 octombrie 1972 s-a consemnat un moment foarte important pentru istoria eSports. La Universitatea Stanford s-a desfășurat primul turneu de eSports din lume. Au concurat 24 de jucători, iar marele premiu a fost un abonament pe un an la revista Rolling Stones. La acea vreme, cercul de oameni care jucau primele jocuri era încă limitat la universități și centre de cercetare, pentru că doar în astfel de instituții existau dotările tehnice necesare. Jocurile digitale au devenit disponibile publicului larg prin lansarea primei console de jocuri care putea fi conectată la un televizor: Magnavox Odyssey. Era destul de incomod de utilizat, căci terenul de joc trebuia lipit de televizor sub forma unui șablon. Tot în anii `70 au apărut sălile cu jocuri de tip arcade, care au oferit ulterior partea competitivă – păstrarea scorurilor de top (aparatele Asteroids și Starfire).
Cu Space Invaders, compania de jocuri Atari a pus bazele primului turneu major de eSports din lume în anul 1978.
La Campionatele Space Invaders din anul 1980, peste 10.000 de jucători au fost înregistrați în competiție. Doi ani mai târziu, operatorul de arcade Walter Day din Ottumwa (Iowa, SUA) a fondat primul serviciu de arbitri pentru jocuri video, un alt reper demn de menționat în istoria eSports. Lucrurile au început să prindă contur, densitatea evenimentelor importante fiind tot mai mare în anii următori.
În Germania, Armin Stürmer a fondat Atari VCS Bundesliga în 1982, un proiect comunitar în cadrul căruia diferite cluburi au concurat unul împotriva celuilalt în patru runde și jocuri diferite conform unui set fix de reguli.
Internetul a permis expansiunea domeniului eSports
În 1988 a fost lansat Netrek (joc de strategie în timp real din universul Star Trek), primul joc multiplayer pe computer pe care până la 16 jucători l-ar putea juca unul împotriva celuilalt prin internet. Iată cum internetul deschidea noi porți pentru eSports – nu mai era necesar ca jucătorii să fie în același loc pentru a putea concura.
Progresul tehnologic de la sfârșitul anilor `90 a făcut ca jocurile video să fie larg răspândite la nivel mondial. Rețetele de internet au devenit mai vaste și mai performante, computerele au început să implementeze tehnologie tot mai avansată, permițând comenzi mai rapide și grafică de calitate mai bună. Toate acestea au ajutat sporturile cibernetice să devină un domeniu major în lumea divertismentului.
Astăzi, există chiar și posibilitatea de a paria pe evenimente virtuale, inspirate din realitate, însă create în mod artificial. Pariurile virtuale pe diverse sporturi – practic jocuri video – sunt posibile pe platforme licențiate (ONJN, 18+, Joacă Responsabil!) de cazino online și pariuri sportive, inclusiv în România. Așadar, dincolo de sloturi și jocuri de live cazino (18+) există și astfel de oportunități asociate jocurilor de noroc.
După alți pași importanți, domeniul eSports a devenit o vedetă veritabilă începând cu anul 2000, când s-a jucat la Seul, în Coreea de Sud, un campionat mondial dedicat – Jocuri cibernetice mondiale (WCG). Apoi, în 2003, s-a desfășurat în Franța, la Poitiers, prima Cupă Mondială a Sporturilor Electronice (ESWC). În 2005, CPL World Tour (Cyberathlete Professional League) a fost primul eveniment eSports prevăzut cu premii de peste un milion de dolari.
1 comentariu
[…] Citeste mai mult […]