Teambuildingul, un concept la mare căutare!

by Bianca Baraboi

A trecut o pandemie peste noi iar faptul că lumea a lucrat de acasă foarte mult, a adus în prim plan în România un nou concept, acela al Teambuildingului. Se pare că acum din ce în ce mai multe companii apelează la serviciile trainerilor pentru a aduce plus valoare echipelor.

sursa foto: WorkTeamFun

Ce este un teambuilding?

Team-building-ul are ca scop eliminarea expresiei “Îmi cunosc colegii de echipă prin mail-urile pe care mi le dau” sau “Ea e Ana de la tehnic. Am vorbit cu ea pe mail. Până acum nu știam că îi plac și ei animalele”.

Tehnic vorbind team-building-ul reprezintă un proces de transformare a unui grup, într-o echipă dispusă să colaboreze eficient pentru a atinge obiectivele stabilite de către o companie. Poate include atât activități zilnice, dar cel mai adesea presupune organizarea unui eveniment de-a lungul unui week-end. Aceste activități au ca obiectiv motivarea și cresterea performantei membrilor unei echipe.

Team-building-ul înseamnă de cele mai multe ori ocazia ideală pentru a contopi talentul, priceperea și creativitatea unui grup. Obiectivele care sunt atinse de orice team-building gen sunt: comunicarea, colaborarea și munca în echipă.

Și în Cluj-Napoca tot mai multe companii care oferă servicii de teambuilding apar pe piață.

Am povestit și noi cu Geo Ivanov, cel care în urmă cu câțiva ani pornind de la serviciile de recrutare, a mers ușor, ușor și spre serviciile de teambuilding.

R: Cum a apărut ideea acestei afaceri, cand ai simțit nevoia asta pe piață?
Geo Ivanov: Începând o afacere în resurse umane, evaluare de personal și recrutare ne-am dat seama că
oamenii din organizații au nevoie de mai mult decât discuții cu șefii și ședințe pentru a se
conecta cu colegii săi și a avea un mediu plăcut, de a comunica mai bine. Am început cu
trainingurile și apoi am testat și teambuildingurile, cele din urmă având un impact foarte
mare ulterior, în motivarea și atașamentul oamenilor față de echipă, colegi. Și s-a văzut o
creștere a productivității dar și o fluctuație redusă de personal. Apoi am separat acest serviciu
fiind unul complex. Am inclus recomandări de locații și organizarea unui eveniment în toată regula. Aveam
nevoie de specialiști diferiți decât recruiterii și HR secialiști, aveam nevoie de traineri, de oameni care să aibă capacități și abilități de comunicare și organizare ridicată, cu un nivel de educație în zona comunicării, a coachingului, relaționării și conexiunii umane. Așa s-a născut firma noastră.

R: Cum trebuie să fie un trainer, există cerințe pe care trebuie să le îndeplinească?

G.I.: Să-i placă să slujească alți oameni, fără ego și cu un nivel de empatie și organizare ridicat.
Comunică fluent în public, dă dovadă de stăpânire de sine în situații neprevăzute, e foarte organizat și punctual. Să aibă simț al umorului, să citească sau să fie preocupat de dezvoltare personală, dezvoltarea comunicării între oameni prin activități amuzate, prin joacă sau prin activități, unele creative și de colaborare, de autocunoastere, individuale și de grup. Să aibă imaginație, să aibă înclinații artistice și/sau sportive. Acestea sunt aspectele pe care le căutăm la trainerii noștri.

sursa foto: WorkTeamFun

R: Ce îți place la toată treaba asta? Care sunt satisfacțiile pentru voi?

G.I.: Pentru rezultatele imediate ce le poți simți prin conexiunea reală care se crează într-un timp scurt între colegi. Unii care poate nu se înțelegeau și acum se imbrățișează sau își împărtășesc aprecieri sincere. Pentru emoția reală și feedbackul instant pe care îl primești, ști repede dacă ți-ai făcut treaba bine sau nu. Pentru că vezi cum participi activ la îmbunătățirea comunicării, colaborării între membrii echipei. Aceasta e magia. În majoritatea joburilor nu prea primești feedback sau vine foarte greu. Aici e imediat.

R: Care este profilul clientului, cine apelează la teambuildinguri?

G.I: În general firme cu acțiuni străine, ei au o cultură mai dezvoltată în a aloca bugete pentru acest tip de evenimente. Însă, de curând am observat o creștere în rândul firmelor românești care apelează la noi. Ei au observat că după un teambuilding în care oamenii se cunosc mai bine, există o creștere în firmă, au un climat mai strâns apoi și se dezvoltă mai bine.

R: Câte persoane participă la un teambuilding?

G.I.: Participă între 15- 20 de persoane cel mai puțin, și se poate ajunge până la 300-500 persoane. Cu cât
grupul e mai mare cu atât impactul e mai mic, de aceea se recomandă grupuri medii de maxim 80-100 persoane.

sursa foto: WorkTeamFun

R: E o modă acum a teambuildingurilor, după perioada pandemiei? Ce își dorește lumea?

G.I.: Nu știu dacă e o modă, poate că e o creștere după ce atât timp oamenii nu s-au văzut nu s-au conectat sau au avut probleme de comunicare lucrând doar online. În general își doresc o îmbunătățire a comunicării, să se cunoască mai bine și să învețe să colaboreze mai mult. Și se observă cât de mult îi ajută pe toti colaborarea eficientă. Din datele pe care le avem de la colegii din departamentele de HR , de recrutare, colegii care au relații bune la muncă și se înțeleg, merg mai des în teambuilding, cel puțin o dată pe an , plus că pleacă mai greu din echipă când sunt abordați de alte firme, decât cele în care nu există astfel de activități sau relații de conexiune și colaborare bună în echipă. Crește retenția și motivația, un aspect pe care și-l doresc managerii destul de mult.

R: Care sunt temele pe care le abordați voi?

G.I.: Colaborare, creativitate și distracție. Activități mixte care să ajute la cunoașterea membrilor din
echipă, o conexiune emoțională mai puternică, îmbunătățirea colaborării și bineînțeles să se distreze și să poată ajunge în locuri faine din România. Îmbinăm îmbunătățirea comunicării și colaborării cu turismul din România. După cum se știe toate problemele apar din lipsa comunicării sau din comunicarea defectuoasă. Sunt firme care merg și de 2 ori pe an în teambuilding , o dată cu toată firma și o dată pe departament, unde combină activitățile de teambuilding cu workshopuri sau traininguri de dezvoltare a anumitor abilități (comunicare cu clienții, vânzări, leadership, organizare și team management).

sursa foto: WorkTeamFun

Claudia Pașca este trainer colaborator al companiei lui Geo iar pasiunea ei pentru oameni este cea care a făcut-o să se alăture echipei lui de traineri.

R: Ce îți place la acest job, ca trainer?

Claudia Pașca: Ca și trainer iubesc să interacționez cu oamenii din diverse profesii, care mai de care mai provocatoare, pentru că odată cu ei cresc și eu, lărgindu-mi orizonturile percepției. Mai mult decât atât iubesc să fac parte dintr-o experiență care aduce o schimbare pozitivă în viețile celor care participă la activitățile de teambuilding pe care le desfășurăm.

R: Există și provocări?

C.P.: Provocările sunt întotdeauna constructive deoarece te forțează să găsești soluții de moment, astfel încât participanții să nu simtă că au apărut schimbări, datorate de exemplu schimbării bruște a vremii. Din acest motiv este necesar să ai mereu un plan de rezervă, să fii creativ și inventiv pe moment, să te adaptezi spațiului și oamenilor.

sursa foto: WorkTeamFun

Bugetele pentru organizarea acestor teambuldinguri diferă de la o companie la alta, iar dacă o medie ar fi între 200 – 450 euro de persoană, se poate ajunge și la 700-800 euro de persoană. Pentru locații alegerea depinde de numărul participanților și de buget. Cu cât bugetul este mai mare, cu atât se pot alege locații mai exclusiviste, atât în țară dar și în străinătate.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza