Lumea în care trăim se schimbă continuu, din ce în ce mai accelerat, iar tehnologia este tot mai implicată în viața noastră de zi cu zi, pe plan personal și profesional. Toate datele statistice arată că oamenii petrec tot mai mult timp conectați la internet. Spre exemplu, doar în România există peste 5 milioane de conexiuni fixe la internet și peste 20 de milioane de conexiuni care permit mobilitate maximă.
Aceste conexiuni sunt utilizate tot mai intens, căci ne informăm online, facem plăți la distanță, socializăm pe internet, comunicăm, ba chiar facem și achiziții. Comerțul eletronic are un viitor extrem de promițător, creșterile anuale pentru mulți ani de acum încolo fiind o certitudine. În țările dezvoltate deja se închid mall-uri, dar state precum România recuperează masiv din diferența de nivel și tot mai multe afaceri se mută în e-commerce sau au componente online absolut necesare pentru a supraviețui.
Iată așadar ceva ce se poate numi nu doar oportunitatea momentului în business, ci o soluție pentru afaceri cu perspective excelente în viitor pe termen scurt, mediu și lung. Nu este deloc complicat să lansezi un magazin online. Totuși, în funcție de nișa pe care o alegi și de nivelul la care vrei să acționezi, poate fi nevoie de un plan de afaceri mai amplu și de un buget mai semnificativ. Spre exemplu, dacă alegi să deschizi un magazin online pentru care te aștepți să ai trafic însemnat (prin prisma campaniilor de promovare și a stocurilor rulate), evident că trebuie să ai hosting premium de tipul soluției de servere dedicate, depozite suficiente pentru marfă, o echipă mare de operatori comenzi, linii procesare comenzi etc.
Cei care vor să lanseze o afacere online trebuie să studieze nișa pe care doresc să acționeze în e-commerce. În principiu, nu există nicio nișă saturată, ținând cont de perspectivele largi de dezvoltare. Totuși, categoriile unde există mulți jucători mari necesită investiții pe măsură pentru a determina constituirea unui nou concurent cu șanse reale de succes. Printre nișele de comerț electronic unde consumul constant foarte mare este evident se evidențiază electroIT, fashion, cărți, jucării, mobilă și decorațiuni, produse sport, cosmetice și produse de curățenie.
De asemenea, sectorul alimentar crește tot mai puternic în mediul online. Pe de o parte intră agresiv marile lanțuri de retail, dar există loc suficient și pentru afaceri mici, cu un specific clar, de exemplu alimente sănătoase, bio, produse vegan și chiar raw vegan. În paralel, un capitol aparte este zona de catering care se bazează tot mai mult pe online, comenzi cu livrare la domiciliu pentru acasă sau la birou, pentru evenimente etc.
Ascensiunea serviciilor de turism vândute pe internet este ușor de observat. Agențiile clasice de turism se închid sau se reorientează spre online, având activitate tot mai scăzută offline. În plus, orice unitate din domeniul ospitalității poate acționa pe cont propriu cu un website care va fi instrument de marketing și vânzări. O altă sferă economică transformată puternic de online: domeniul imobiliar. Agenții imobiliare, platforme inovative – o mulțime de oferte vizualizate online, inclusiv acțiuni de vânzare inițiate pe internet. De altfel, în multe alte domenii se poate vorbi despre servicii offline și acțiuni de vânzări offline inițiate / comandate din online. Mai putem menționa partea de evenimente online și offline, pentru care biletele se achiziționează într-o proporție covârșitoare de pe internet.