Este deja bine cunoscut faptul că la nivel mondial pandemia a afectat aproape toate domeniile. Mulți antreprenori au avut momente în care n-au mai știut încotro să o apuce, după ce au resimțit o scădere a veniturilor și cu 50% față de 2019. Este și cazul afacerilor din industria de modă, care aproape că s-au prăbușit după ce au fost interzise toate tipurile de evenimente.
“Industria fashion retail și mai exact cea a costumelor pe comandă în care activăm și noi, se bazează într-o mare măsură pe evenimente de tip Corporate party, nunți, banchete, botezuri, networking party, etc. Din moment ce au existat restricții cu privire la organizarea unor astfel de evenimente, interesul pentru produsele noastre a scăzut cu 50% față de 2019. Există și clienții business care au reprezentat în 2019 o pondere de 10% din totalul clienților, însă o bună parte din aceștia au avut întâlnirile pe zoom așa că nu au mai investit în costume. Este clar că business-urile care și-au putut muta activitatea în online au avut de câștigat, dar noi nu putem face acest lucru, cel puțin nu cu produsul custom-made”, spune consilierul vestimentar, Ovidiu Laurian Ladar.
Cifra de afaceri a atelierului său made to measure a fost de 100.000 $ în 2019, iar în 2020 a fost la jumătate. Pandemia și schimbarea stilului de viață al românilor îl forțează să-și adapteze modelul de business, pentru a putea supraviețui. Așa că de la produsele de lux, personalizate pe măsurile clientului, se gândește să se dezvolte pe parte de produse care pot fi vândute online.
“Este deja bine cunoscut faptul că în Cluj-Napoca e un mare hub IT, iar ceea ce se întâmplă în Silicon Valey are ecou și la noi. Acolo nu se pune accent pe cum ești îmbrăcat, deoarece contează ceea ce livrezi. Această abordare are și va avea ecou și la noi. Casual, fără dubii, este partea care merge cel mai ok acum. Cred că se vor strânge rândurile pentru magazinele fizice, reducând astfel și costurile. Trebuie să ne adaptăm noului comportament al clientului, care în pandemie a cumpărat din confortul apartamentului cu două clicuri”, a subliniat Ovidiu.
De departe cea mai afectată a fost HoReCa, care s-a văzut dintr-o dată cu lanțurile pe toate afacerile. Livrările și conceptul ”to go” au fost singurele care au rămas funcționale, dar și așa pierderile au fost majore. ”Când a fost lockdown am închis toate locațiile. După starea de urgență am operat în Cluj cu 4 locații, însă vânzările au scăzut, s-au situat undeva la jumătate față de luna dinainte de carantină. Nu neapărat din cauză că restaurantele s-au închis, pentru că direcția noastră este cafeaua, dar ea poate fi obținută foarte ușor și acasă”, povestește Bogdan Pandea, fondatorul lanțului de cafenele Captain Bean.
La fel ca mulți, Bogdan a fost nevoit să schimbe direcția și dacă din vânzările propriu-zise nu au mai venit bani, s-a orientat spre dezvoltarea în sistem de franciză a conceptului creat de el și oferă training în acest sens. ”Deoarece am putut observa locațiile care au stat cel mai prost în această perioadă, pot ajuta următorii francizați să nu beneficieze doar de o singură direcție de generare de trafic. Fie ele la birouri, în facultăți sau pe străzi. După experința Covid avem o nouă direcție de abordare a orașelor. Să găsim zone de trafic care să nu scadă. În antreprenoriat trebuie să vii mereu cu ceva nou”, încheie Bogdan.