Crăciunul este despre familie și generozitate, dar de ce n-ar include și grija pentru mediu, pentru resurse, pentru ceilalți? Pentru că de Crăciun avem tendința de a cumpăra și de a consuma mai mult că de obicei, iar asta poate genera și risipa. Cum putem avea un Crăciun sustenabil? Fiind atenți la ce cumpăram, cât cumpăram și de unde cumpărăm. Bradul de Crăciun l-ați putea închiria sau cumpăra de o pepinieră specială și să-l replantați după. Ornamentele pentru brad sau pentru masa de Crăciun ar fi minunat să le cumpărați de la ong-uri în cadrul unor licitații sau evenimente de fundraising pe care acestea le fac în decembrie. Bucatele pe care alegeți să le puneți pe masă, de asemenea, ar trebui să le cumpărați de la mici producători locali.
Cât despre cadouri pentru prieteni sau pentru colaboratori, dacă aveți o companie, vă sfătuim să le cumpărați de la ateliere protejate sau de la afaceri sociale care aduc o plusvaloare în comunitate prin faptul că angajează persoane vulnerabile și direcționează 100% din profitul către proiectele lor sociale. Iar atunci când vorbim despre sustenabilitate, grija față de mediu și implicarea socială sunt valori ce se pot aplica în cazul achizițiilor responsabile, cu impact pozitiv pentru oameni și mediu.
80% dintre companiile din Romania fac cadouri de Crăciun angajaților sau colaboratorilor și doar 2-3% dintre acestea cumpără de la afaceri sociale sau mici producători locali. Multe dintre aceste companii, îndeosebi cele mari și mijlocii au incluse în politica de CSR grija fata de mediu și implicarea sociala. Aceste valori se pot aplica și în cazul achizițiilor responsabile, cu impact social și de mediu.
Daca în alte tari, atât instituțiile statului au rezervate până la 30% din achizițiile publice pentru afacerile sociale și în cadrul firmelor private exista tendință de a cumpără produse și servicii tot din aceasta zona, în Romania nu exista un ecosistem care să încurajeze economia verde, circulară, promovarea unui comerț echitabil și susținerea antreprenorilor sociali.
Încă de acum 10 ani, guvernul belgian a cerut tuturor instituțiilor publice să includă clauza socială în toate achizițiile lor publice și își propune că până în 2030 toate achizițiile publice să fie responsabile și să aibă un impact social și de mediu pozitiv. De asemenea, în tarile nordice, peste 60% dintre cadourile corporate se comandă de la ong-uri sau mici afaceri locale care au impact verde și social.
„Nu știm dacă mediul de business din Romania conștientizează impactul social și cel de mediu al achizițiilor pe care le fac de exemplu, pentru cadourile de Crăciun dar daca ar cumpăra de la afaceri sociale mici, plusvaloarea pe care o vor aduce banii cheltuiți se vă reflecta atât în grija pentru mediu cât și în grija pentru persoanele vulnerabile și greu angajabile. O afacere socială înseamnă de fapt că acel angajator nu doar că se obligă ca cel puțin 30% dintre angajații lui să fie persoane vulnerabile, ci și că 90% din profitul pe care-l face va fi direcționat spre proiecte comunitare cu impact social. Pentru inspiratie, vă propunem o astfel de afacere socială din Cluj de unde puteti comanda produse sau cadouri corporate cu impact social si de mediu”, spune Oana Mindruț, președintele Asociației Natura Vie.
Asociația Natura Vie are o afacere socială, un magazin verde, plastic free în care toate cele aproape 400 de produse alimentare și nealimentare sunt produse local de către firme mici, sunt 100% naturale, o parte din ele sunt certificate ecologic, au un lanț foarte scurt de producție iar ambalajele sunt sustenabile și reutilizabile. În plus, 100% din profitul lor este direcționat spre proiectele sociale ale asociației: “Invată să iubești natura” prin care realizează ateliere gratuite în școli și “Școala din curtea școlii” prin care amenajează spații de invătare în aer liber în curțile școlilor din România.