„Cârtițele” care vor excava tunelurile pentru metroul din Cluj, fiecare având un diametru de 6,35 metri și un preț de aproximativ 15 milioane de dolari, sunt gata de livrare și instalare în cadrul proiectului de infrastructură. Cele două utilaje au trecut cu succes testele desfășurate la fabrica din China, a anunțat vineri compania turcă Gulermak, care a câștigat contractul pentru proiectarea și construcția metroului. TBM-urile (Tunnel Boring Machines) destinate acestui proiect au un diametru impresionant de 6,35 metri, echivalent cu înălțimea unui bloc cu două etaje, iar testele au fost efectuate între 26 august și 2 septembrie.4o
Gulermak a postat recent pe LinkedIn un videoclip care prezintă un utilaj de foraj TBM (Tunnel Boring Machine), testat pentru construcția metroului din Cluj-Napoca. Partea frontală a utilajului este vopsită în culorile drapelului României, simbolizând implicarea în acest proiect local important. TBM-ul este esențial pentru construcția tunelurilor subterane, asigurând săparea cu precizie și eficiență, având un impact minim asupra mediului și a activităților de la suprafață.
Compania Gulermak, în calitate de Antreprenor, declarăm faptul că ne continuăm proiectele fără a încetini. Testele de recepție în fabrică a 2 tuneluri tip EPB (Earth Pressure Balance) achiziționate pentru proiectul Metrou România – Cluj au fost finalizate cu succes în perioada 26 august – 02 septembrie, a scris compania pe LinkedIn.
Gülermak este recunoscută pentru expertiza sa în infrastructura subterană, având recent finalizat un proiect în India și anterior contribuind la dezvoltarea liniilor de metrou din Istanbul, Varșovia și Dubai.
Un TBM (Tunnel Boring Machine) este o mașină de forat tuneluri, utilizată în special în mediul urban sau sub munți pentru excavarea tunelurilor, fără a afecta structurile de la suprafață. Aceste mașinării masive și complexe sunt esențiale în construcția de tuneluri pentru metrou, autostrăzi sau conducte.
Principalele funcții ale unui TBM sunt:
- Excavarea: TBM-ul forează prin sol sau rocă la adâncimi mari, având un cap rotativ echipat cu discuri sau lame care fragmentează materialul excavat.
- Stabilizarea tunelului: În timpul forajului, TBM-ul instalează automat panouri de beton sau alte materiale de suport pentru a preveni surpările și a menține stabilitatea tunelului.
- Îndepărtarea materialului excavat: Materialele rezultate din excavare, precum solul și rocile, sunt transportate în afara tunelului prin benzi transportoare sau sisteme hidraulice.
- Controlul mediului: TBM-urile moderne dispun de sisteme de monitorizare care permit lucrul în condiții dificile, cum ar fi sub apă sau prin terenuri instabile, reglând presiunea aerului sau a apei pentru a preveni inundațiile sau prăbușirea tunelului.
Față de metodele tradiționale de excavare, care implică adesea explozibili, TBM-urile sunt mai sigure, au un impact redus asupra mediului și minimizează perturbările la suprafață, fiind totodată mai eficiente și rapide pentru construcția tunelurilor pe distanțe mari.
sursa video: LinkedIn Gulermak