Mult așteptatele „cârtițe” care vor săpa tunelurile pentru metroul din Cluj au pornit din Constanța spre destinație. Ajunse sâmbătă seara în portul Constanța, echipamentele au fost încărcate și transportate pe două convoaie agabaritice.
Traseul transporturilor
În perioada 10-19 decembrie 2024, transporturile agabaritice vor parcurge traseul:
Agigea RORO PTF – DN39A – DN39 – Agigea – A4 – DN2A – Giurgeni – Slobozia – DN21 – Drajna – A2 – Centura București – A1 – Pitești – DN65B – DN65 – Albota – Drumul Expres Craiova-Pitești – DN65 – Craiova – DN65F – DN6 – Filiași – DN66 – Târgu Jiu – Centura Târgu Jiu – Simeria – A1 – A10 – A3 – DN1 – Florești (Cluj).
Convoaiele transportă componente esențiale pentru lucrările metroului din Cluj-Napoca. Vehiculele au dimensiuni impresionante:
- Lățime maximă: 6,35 metri
- Masa totală: 188,08 tone
- Lungime: 32,50 metri
- Înălțime: 4,50 metri
Viteza de deplasare va fi adaptată condițiilor de trafic, iar conform legislației (OUG 195/2002), vehiculele cu depășiri nu pot depăși 70 km/h. Etapele transportului sunt supravegheate de poliția rutieră, iar deplasarea va fi oprită în cazul condițiilor meteorologice extreme, indicate prin coduri galben, portocaliu sau roșu.
Ce sunt „cârtițele”?
Celebrele TBM (Tunnel Boring Machines), supranumite „cârtițe”, au un diametru de 6,35 metri și un preț de aproximativ 15 milioane de dolari fiecare. Fabricate de companiile China Railway Construction Heavy Industry (CRCHI) și China Railway 14th Bureau Group, aceste echipamente sunt esențiale pentru săparea tunelurilor.
Transportul terestru este asigurat de compania românească Holleman, cu o durată estimată de două săptămâni până la Cluj-Napoca. Odată ajunse, montarea utilajelor pe șantier va dura aproximativ trei luni, urmând ca săparea propriu-zisă să înceapă în aprilie 2025.
Stadiul lucrărilor la metroul din Cluj
În Cluj-Napoca continuă pregătirile pentru stațiile în care „cârtițele” vor începe lucrul. Contractul pentru proiectare și execuție a fost semnat în 25 mai 2023 cu asocierea formată din Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S., Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia, Alstom Transport S.A. și Arcada Company S.A..
Conform proiectului, Magistrala 1 de metrou din Cluj va avea:
- Lungime: 21,3 km
- 19 stații subterane
- Un depou suprateran
Valoarea totală a contractului este de 13,69 miliarde de lei, iar lucrările sunt în plină desfășurare pentru a respecta termenele stabilite.