Brânză secuiască, slănină papricată, dulceață de usturoi sau silvoiță – sunt bunătăți tradiționale, cu specific local, după care umblam prin târguri și piețe sau ajungeam, din vorbă-n vorbă, la producători în bătătură ca să le procurăm. Au exact gustul din copilărie și le fac țăranii cu mâna lor, știu exact proporțiile și nu fac rabat de la calitate de dragul cantității. Tocmai de aceea, locul unde ne-am aștepta cel mai puțin să le găsim este într-un magazin… online.
Pandemia a închis târgurile, iar fără piață de desfacere pentru producători ar fi urmat dezastrul. Platforma lansată de Asociația Produs de Cluj a venit ca o gură de aer proaspăt, deși nu s-au înghesuit inițial. Au fost 16 curajoși, în aprilie anul trecut, care și-au încercat norocul cu vânzarea online. Le-a mers binișor în timpul stării de urgență, când livrările erau singura soluție, dar relaxarea le-a stricat din nou ploile. Pentru clienți tot părea mai atractivă oferta magazinelor mari, de unde puteai alege orice și oricând. Așa că, pe principiul unde-s mulți puterea crește, producătorii și-au unit forțele și pe măsură ce oferta s-a diversificat într-un fel de cooperativă online, și clientela s-a mărit.
“Vânzările online au fost bune în prima parte a pandemiei, în perioada stării de urgență. Atunci oamenii nu aveau posibilitatea să iasă din casă și le era ușor să apeleze la cumpărarea produselor online cu livrare direct la domiciliu. După ce a expirat starea de urgență, vânzările au scăzut, deoarece oamenii au avut iar posibilitatea să meargă în supermarket-uri și să aibă o ofertă mai variată de produse. Noi ne-am adaptat pe parcurs și ne-am reinventat. Am adus producători noi, chiar și din alte județe, pentru a diversifica oferta magazinului și astfel am reușit să ajungem la peste 600 de produse disponibile de la 44-45 de producători”, spune Ramona Moldovan, președintele Asociației Produs de Cluj.
Treptat, livrarea s-a extins la nivel național și se face de două ori pe săptmănână: pentru livrările de marți, comenzile se preiau până luni la prânz, iar cele de vineri se preiau până joi la prânz. Lucrurile au luat avânt, iar începutul de an a fost peste așteptări.
“Surprinzător pentru noi, pentru că nu ne așteptam, comenzile de la începutul anului 2021 sunt foarte aproape de nivelul lunii decembrie 2020. Decembrie a fost vârful, dar ianuarie-februarie, care sunt luni considerate foarte slabe de toată lumea, pentru noi au fost neașteptat de bune. Față de iulie-august-septembrie chiar și octombrie 2020, comenzile începutului acestui an s-au dublat, chiar s-au triplat aș putea spune. Acum se fac comenzi efectiv din toață țara, din zone de care nu am auzit vreodată”, explică Ramona.
Sunt însă și producători pentru care online-ul nu este o variantă. Este cazul meșteșugarilor, care au nevoie de târguri pentru a-și face arta cunoscută și apreciată.
“Clienții sunt mult mai atenți la ce cumpărături fac și pe ce își cheltuie banii. A intervenit acea nesiguranță a zilei de mâine. În magazinul online avem și cultivatori de lavandă, dar și o doamnă meșter popular care lucrează bijuterii tradiționale, însă au vânzări foarte mici. Clienții cumpără doar pentru diverse evenimente sau când vor să facă un cadou. Este foarte greu pentru meșteri să fie prezenți cu produse precum ale lor pe site-uri online. Sunt produse care trebuiesc văzute, pipăite, probate. De asta avem totuși nevoie și de târguri”, încheie președintele Asociației Produs de Cluj.