Peste 2.000 de garaje au fost demolate în ultimul an în municipiul Cluj-Napoca, aproape un sfert dintre garajele intrate în vizorul municipalității. În total, 9.700 de garaje ar urma să dispară în câțiva ani, 600 dintre ele chiar în această vară.
Conform viceprimarului Dan Tarcea, prin această acțiune se urmărește creșterea numărului locurilor de parcare în cartiere, creșterea accesibilității spațiului dintre blocuri, igienizarea zonei, schimbarea aspectului estetic, dar și crearea de noi spații verzi acolo unde este posibil. Totodată, se elimină o sursă de infecție, dar și riscul apariției rozătoarelor sau altor animale care ar putea viețui prin garaje.
“Am demolat în primul rând acolo unde am făcut parking-uri, plus în anumite zone cum ar fi strada Parâng. De asemenea, am demolat garaje și în zona adiacentă străzii Căii Florești. Din totalul celor 794 de somații trimise din luna noiembrie a anului trecut, în cartierul Mănăștur au fost vizați 612 proprietari. Din toate somațiile trimise, o singură persoană nu s-a conformat. Acesta a fost demolat pe calea administrativă, urmând să recuperăm costurile de la respectivul proprietar. Acesta nu va mai beneficia de prioritatea în alocarea locului de parcare.
Conform regulamentului, cine are domiciliul/rezidența acolo sau are mașina în proprietate și își desființează garajul de bună voie, beneficiază cu prioritate de loc de parcare, urmând ca diferența de locul de parcare rezultat în plus să fie alocat în funcțiile de criteriile care sunt stabilite conform regulamentului. Până la sfârșitul lunii iunie-iulie vor fi reamenajate toate aceste platforme”, explică Dan Tarcea.
După demolare, în zone aglomerate precum bulevardul Nicolae Titulescu, de exemplu, a existat o creștere cu 22-25% a numărului de locuri de parcare: “Acolo unde sunt de demolat două-trei garaje, cu siguranță că nu vor rezulta patru-cinci locuri de parcare, dar unde sunt mai multe platforme de garaje, acolo sigur se vor construi mai multe parcări. Au existat destul de multe garaje în care nu erau mașini parcate, erau folosite drept depozit, iar mașinile erau parcate în altă parte. Per total pot să vă spun că avem un spor de creștere undeva la 25% a numărului de parcări vs numărul de garaje pe care le-am avut”, a declarat Tarcea.
În total, 660 de garaje vor fi demolate până la vară. În luna februarie au fost emise alte somații proprietarilor din Mănăștur, dar și din Grigorescu: “Alți 370 de proprietari au fost somați în cartierul Mănăștur, în zona cuprinsă între Calea Florești și strada Primăverii. Urmează să vină rândul garajelor și de pe strada Mehedinți și așa mai departe. 288 de proprietari de garaje au fost somați și în cartierul Grigorescu în zona Casa Radio, strada Paul Ioan și strada Donath. Pentru tot ce am găsit în zonă, am emis somații pentru demolare. Aceste termene de demolare sunt undeva până la sfârșitul lunii mai, începutul lunii iunie. Sunt termene diferite pentru că acele confirmări de primire au ajuns diferit la oameni, dar sunt distanțe mici de câteva zile între ele, deci nu vor pune probleme”, spune viceprimarul.
Viceprimarul Clujului spune că toate garajele din oraș vor fi, la un moment dat, demolate.
“În toate cartierele orașului avem garaje de demolat. Următoare etapă de demolare cuprinde platforme din toate zonele orașului, inclusiv cartierele Mărăști sau Zorilor. Pe străzi precum Gheorghe Dima, de asemenea sunt platforme de garaje care îngrădesc numărul locurilor de parcare. Va veni rândul fiecărui garaj. Nu putem demola 10.000 de garaje într-un an și să refacem tot ce trebuie chiar atunci. Sunt lucrări de investiții/reparații majore”.
Momentan nu se poate aproxima timpul în care vor putea fi demolate toate garajele, deoarece întregul proces depinde de situația juridică a terenurilor: “Aici avem cele mai mari probleme pentru că sunt multe terenuri care sunt puse în posesie. Acolo nu vom putea să demolăm garajele. Mai există situația terenurilor revendicate, iar procedura se află în curs. Sau sunt diverse procese și acolo nu vom putea interveni să demolăm garajele. Vom putea numai după ce vor fi finalizate toate aceste proceduri”, încheie Dan Tarcea.