„De ce abandonează studenții după primul an? Daniel David: „Universitățile sunt văzute ca niște școli postliceale”

by admin

Dacă analizăm majoritatea cazurilor abandonării studiilor universitare ale studenților, acestea nu provin din pricina situației financiare, așa cum ne-am gândi în primă fază. Din contră, multe dintre motive provin din așteptările studenților care nu se pliază cu realitatea pe care aceștia o regăsesc în facultățile la care au fost admiși. Unii dintre aceștia renunță chiar după primul an de studiu, pentru că, spun ei, pur și simplu nu au găsit acele condiții și stilurile adecvate ce țin de învățământ.

„De când sunt în activitate am observat că abandonul școlar este destul de frecvent în toate facultățile, la toate specializările. Bineînțeles, unele cu rată mai mare, altele cu rată mai mică. Cauza nu este de cele mai multe ori situația financiară cum poate părea la prima vedere. Sunt și lucrurile care țin de orientarea în carieră și parcursul profesional pe care și-l pregătește fiecare student în momentul în care intră la facultate. Fiind la Facultatea de Drept, am sesizat foarte mulți colegi care au venit aici, însă au avut total alte așteptări față de ceea ce se întâmplă concret aici. Majoritatea au renunțat chiar după primul an de studiu pentru că pur și simplu nu a fost ceea ce au crezut ei. Din această cauză a orientării profesionale, care este deficitară la absolvenții de liceu, determină într-o mare măsură acest abandon școlar. Studenții pleacă de acasă, de lângă părinți, vin într-un mediu nou, Clujul fiind un oraș foarte activ. Mulți dintre ei suferă de integrare socială, mai ales cei care stau cazați la cămin. Putem vorbi aici chiar de o anxietate socială”, a explicat prefectul studenților, Tudor Mureșan.

Cea mai mare rată a abandonului în rândul studenților se înregistrează după încheierea anului I. În anul 2018, la Facultatea de Businnes a fost înregistrată cea mai mare rată a abandonului, de aproximativ 30 de studenți. De cealaltă parte, cea mai mică rată înregistrată a fost la Facultatea de Teologie, 11 studenți. Astăzi se va pune în discuție în cadrul unei ședințe, implementarea unor chestionare și chiar discuții informale pentru a vedea exact care au fost motivele abandonului studenților.

„În primul rând trebuie să ne asigurăm că avem laboratoare didactice foarte bine dotate. Continuăm să investim, dar dacă tot vorbim public, așteptăm un program național care poate fi implementat de Ministerul Educației și Cercetării. Nu a mai fost implementat din 2008-2009 un astfel de program. Ia în al doilea rând, am creat un Consiliu Didactic în care profesorii care doresc să-și îmbunătățească abilitățile de predare în această nouă logică, să poată să primească suport. Aștept ca ei să vină cu politici, cu mecanism, o altă viziune. Universitățile de azi sunt văzute ca niște școli postliceale de pe vremea comunismului, deși au trecut atâția ani. Sper să putem depăși această paradigmă veche: ia notițe, astea sunt cunoștințele și le verificăm la examen. Trăim într-o lume modernizată în care nivelul educațional este totuși cel mai bun predictor pentru succesul social”, a declarat profesorul-psiholog universitar, Daniel David.

Universitatea Babeș-Bolyai a inițiat un proiect de investiție care va fi posibil prin finanțarea Proiectului ROSE, care are ca scop, extinderea Centrului de Învățare prin crearea unor noi spații, contribuind la reducerea abandonului în învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a examenului de bacalaureat. „Student Learning Hub”, proiectul propus, are o valoarea de finanțare de 1.418.517 lei și un număr de 600 de beneficiari din rândul studenților din anul I al UBB. Cei 600 de studenții din cadrul acestui proiect, vor putea participa mai exact la programe remediale adecvate, la programe de consiliere concretizate în ședințe individuale și de grup. Ideea acestui proiect își pune bazele cu prisosință în creșterea calității învățământului superior.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza