Președintele Klaus Iohannis a anunțat, miercuri, că programul „România Educată”, unul dintre principalele proiecte ale mandatului său, va fi asumat de guvern și de coaliție printr-un memorandum, chiar de săptămâna viitoare. Șeful a mai spus că programul va atrage fonduri prin PNRR, cu termene precise de implementare.
Președintele a primit replica din partea lui Dragoș Damian, directorul Terapia. Acesta a postat pe rețelele de socializare un mesaj adresat profesorului Klaus Iohannis.
„Domnule Profesor Iohannis, doi indicatori SMART-2030 pentru România Educată: 75% din absolvenți să-și găsească un serviciu în domeniul în care s-au pregătit și 25% din clanurile de partid și familie care controlează sistemul de învățământ să dispară.
Am dat treaptă 1 la un liceu teoretic, dacă nu intram, eram re-rutat către un liceu profesional cu profil agricol, statul îmi dădea după absolvire un serviciu. La treaptă a 2-a, două clase s-au comasat în una. Dacă nu luăm treaptă, eram re-rutat la un liceu profesional cu profil industrial, statul îmi dădea după absolvire un serviciu.
În clasele XI și XII făceam practică o zi pe luna la filatura de mătase naturală din Lugoj și apoi la fabrică „Independența” din Sibiu (exportau în zeci de țări, astăzi închise, probabil ceva mall-uri în locul lor). Dacă nu luăm bacalaureatul statul îmi dădea după absolvire un serviciu.
Am luat bacalaureatul și dacă nu intram la facultate statul îmi dădea după armată un serviciu de lăcătuș- mecanic la fabrică „Independența”.
Am intrat la facultate. Statul îmi dădea după cei 6 ani un serviciu la un cabinet medical. Fiecare decrețel cunoaște și poate confirma din propria experiență și prin propriul parcurs povestea de mai sus – chiar și decrețeii care au lucrat la proiectul România Educată. În orice etapă de școală sau liceu se putea intra într-un sistem de pregătire care îți oferea cele necesare pentru a-ți găsi un serviciu.
Astăzi, acuza primară din partea societății rămâne aceea că sistemul de educație este desprins de nouă realitate și de noile nevoi ale pieței muncii. Adică statul nu poate, nu știe sau nu vrea să dea tinerilor un serviciu după absolvire că să-i țină în țară, indiferent de formă de învățământ pe care au absolvit-o. Asta pentru că nu știm de câți medici, profesori, ingineri, chimiști, IT-iști, contabili, macaragii, zootehniști, sudori, fierari- betoniști, etc, etc., etc., avem nevoie până în 2030, în așa fel încât să-i formăm și să le dăm un job la capătul liceului, școlii profesionale sau facultății. Și asta, desigur, pentru că nu avem nici un plan sau schemă de competitivitate economică până în 2030, că să știm ce vrem să pregătim. Din 1990 încoace școlile, liceele și facultățile, controlate de grupuri din partide sau familii, nu au ținut în nici un fel legătură cu nevoile din piața muncii, generând astfel fie forță de muncă pentru export, fie analfabeți funcționali.
Educația, la fel că și sănătatea de altfel, trebuie scoase din menghină în care o țin oligarhiile cvasi- indestructibile de partid și de familie. O schimbare administrativă a sistemului de educație și abundență de bani de PNRR sunt necesare însă nu suficiente. Tinerii ne pleacă din țară din cauza neîncrederii în autorități, a corupției, a lipsei unor locuri de muncă în raport cu pregătirea lor.
Dacă indicatorii de performanță ai sistemului de educație vor fi angajabilitatea și extirparea corupției și dacă la capătul școlii, liceului sau facultății tinerii vor avea un serviciu în domeniul în care s-au pregătit și ne vor rămâne în țară atunci vom știi că proiectul România Educată a fost un succes”, a scris Dragoș Damian.