Scandalul facturilor la energie şi gaze, neplafonate şi necompensate, a intrat într-o nouă etapă. Autorităţile au luat la bani mărunţi toate companiile de pe piaţa energiei şi au început să împartă amenzi … modice. Măsurile nu îi încălzesc însă prea mult pe români. Chiar dacă le vor fi recalculate facturile pentru luna viitoare, acestea vor fi chiar mai mari, pentru că se schimbă contractele şi se aplică tarife noi.
Legea care ar fi trebuit să ajute milioane de consumatori să suporte facturile uriașe la electricitate s-a dovedit a fi apă de ploaie până acum. Mulţi nu au beneficiat de plafonare pentru că tarifele din contracte au fost sub plafonul stabilit. Adică de cel mult 1 leu/kWh pentru energie electrică şi 0,37 lei/kWh în cazul gazelor naturale. Iar cei care s-ar fi calificat au fost uitaţi de furnizori.
“Doar în această săptămână am primit peste 400 de sesizări”, spune Mihai Culeafă, preşedinte ANPC. Sunt doar o mică parte dintre consumatorii cu facturi prea mari. “Cu siguranţă, vor fi sute, mii sau milioane de oameni care au constatat o astfel de situaţie”, este de părere Florin Spătaru, ministrul Economiei.
În căutarea vinovaţilor, autorităţile au început să facă verificări în rândul companiilor de pe piaţa energiei. Deocamdată, 27 de distribuitori din 72 controlaţi de ANPC au de plătit împreună sancţiuni de 450.000 de lei. Iar Electrica Furnizare şi Gaz Vest s-au ales cu amenzi de câte 200.000 de lei fiecare din partea ANRE. Înseamnă 0,003% din cifra de afaceri a uneia dintre companii, dar ar putea ajunge chiar la 4% dacă lucrurile nu se rezolvă.
Întrebat dacă e conştient “că pe cetăţeni, inclusiv anunţul de astăzi privind amenzile, nu îi încălzeşte cu nimic”, Florin Spătaru răspunde: “Îi va încălzi când vor primi aceste facturi corectate”.
Ce pot face oamenii pentru a nu primi facturi uriaşe
În lipsa unor soluţii concrete de la autorităţi, specialiştii recomandă consumatorilor să fie ei atenţi dacă vor să nu primească facturi uriaşe. Cel mai important este să-şi studieze contractele de electricitate şi gaze, dar şi facturile. Unii o fac. “Eu am avut contract şi mi-a venit cu preţul vechi pentru că am avut contract până la 31 Decembrie”, mărturiseşte un consumator. “(n.r. Factura) mi-a venit şi compensata și plafonată că scrie pe factură”, spune o femeie. Doar aşa pot afla dacă beneficiază de compensare şi plafonare.
“Pentru compensare, la energia electrică, el trebuie să se încadreze în anumite marje de consum, stabilite de lege. Ni se spune pe fiecare lună în parte cât trebuie să fie consumul lui. Suntem în ianuarie, consumul nu trebuie să depăşească 307 kWh, cu o marjă de 10%, înseamnă în total 338,61kWh. Deci pe fiecare lună, legea ne dă marja de consum în care te poţi încadra”, arată Silvia Vlăsceanu.
În mod similar, există anumite condiţii şi la gaze, iar consumatorii trebuie să fie atenţi la consum. Această schemă de ajutor este valabilă până la 31 martie. De la 1 aprilie, intră în vigoare altă formă de sprijin: TVA la energie scade de la 19 la 5%, iar consumatorii nu mai plătesc cerficatul verde şi bonusul de cogenerare.
Sursa: observatornews.ro