Miercuri, 5 iunie, încep lucrările la Magistrala 1 de metrou Cluj

by Bianca Baraboi

Miercuri, 5 iunie, încep lucrările la viitorul metrou clujean, din Florești unde va fi prima stație a acestuia. În data de 25.05.2023 a fost semnat contractul de „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj”.

„Lucrările încep din Florești, de la capăt, de la ieșirea înspre Gilău. Acolo va fi prima stație de metrou. De acolo va intra acel șobolan, acel utilaj de specialitate, vor veni două în această toamnă, care vor intra pe sub pământ. Vor trebui să facă două tunele. Până în 2026, vor lucra la primele 7 stații. Termenul final al metroului este 2031. Vom da viitor Clujului, să poată respira”, a declarat primarul Emil Boc, la un post de radio local.

Durata de realizare a investiției este de 96 luni. În data de 29.04.2024 a fost emisă Decizia de expropriere prin care se expropriază imobilele proprietate privată care constituie coridorul de expropriere iar în 21.05.2024 a fost obținută Autorizația de Construire nr. 193, în conformitate cu prevederile legale.
Proiectul constă în proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a unei linii de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca, în lungime de 21,03 km și având 19 stații și un depou, dotate cu facilități pentru buna integrare a sa cu celelalte sisteme de mobilitate.

Capacități:
Lungimea: 21,03 km
Numărul de stații: 19
Numărul de depouri: 1
Evacuări urgență interstație: 23
Centrale de ventilație interstație: 8
Stații de pompare interstație: 6
Lungime depou: 418 m


Acesta este cel mai mare proiect de infrastructură din istoria Clujului. În anul 2031, anul de punere în
funcțiune al metroului, se presupune că vom avea 164.000 de călători pe zi, ceea ce înseamnă mai puțin cu 29.000 de mașini în oraș, încă din primul moment de funcționare a metroului. În termeni de “transformare
verde”, într-un an, metroul va elimina gaze cu efect de seră în echivalent a jumătate de milion de copaci plantați.


Linia de metrou ușor, cu 19 stații subterane și un depou suprateran, are o capacitate de transport nominală/maximă la interval de 90 secunde: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens).
Flota de material rulant este constituită din trenuri cu trei vagoane, în lungime de 51 m, cu lățimea de 2,65 m, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri. Sistemul de siguranță și automatizare a traficului și trenurile de metrou sunt prevăzute cu tehnologie „fără mecanic” (driverless) ce corespunde gradului de automatizare GoA4 conform standard IEC 62290-1, GoA4 presupunând operarea nesupravegheată a trenului (UTO), ceea ce înseamnă că personalul nu este necesar la bord.
Numărul de trenuri care vor fi achiziţionate (prin alt contract): 26, capacitate nominală/maximă 380/540 locuri (pasageri).
Conform analizelor finale privind cererea de transport, se estimează că numărul total de călători necesar a fi transportați este de 164.400 călători/zi în anul punerii în funcțiune (anul 2031) respectiv 246.000 călători/zi în anul 2060, adică 89.790.000 călători/an în 2060.


Traseul liniei de metrou ușor începe din zona nouă rezidențială din Florești. Primele trei stații deservesc zone de locuințe de densitate medie din Florești, iar apoi stațiile 4 și 5 deservesc zone multifuncționale într-o dinamică dezvoltare, desfășurate în jurul ancorelor viitorul spital regional de urgență și a unui centru comercial. Stațiile 6, 7 și 8 deservesc cartierul Mănăștur (cea mai densă zonă de locuințe din oraș), iar apoi linia urmează magistrala rutieră vest-est, traversând centrul orașului, până la Piața Mărăști. De aici, o ramură a liniei continuă înspre zona industrială Muncii, asigurând și legătura cu calea ferată și viitorul serviciu de tren metropolitan, iar o altă ramură deservește cartierele Gheorgheni și Sopor, unde este amplasat și Depoul suprateran. Întreaga linie este în subteran, cu excepția racordului de tranziție de lângă depou.
Punctele principale de interes ce trebuie deservite de către viitorul traseu de metrou, pe axa vest-centruest, sunt: Centrul zonei de sud a Comunei Florești – Spitalul regional de urgență – Centru Comercial – Cartierul Mănăștur – Centrul Municipiului Cluj-Napoca – Aurel Vlaicu/Pod IRA – Centru Comercial – Depou.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza