Până la pandemie, oamenii erau obișnuiți să lucreze în aceeași locație, la birouri, în preajma colegilor. Alții mai străbăteau țara în lung și în lat pentru a face schimb de informații, pentru a pune la punct proiecte sau pentru Toate astea s-au schimbat de când s-a aprobat starea de urgență cauzată de pandemie. Munca de la job a fost înlocuită cu telemunca, adică îndeplinești aceleași sarcini doar că de la domiciliul tău. Pare mai simplu, dar totodată complicat.
„Pe viitor, cel puțin parțial se va continua munca de acasă, pentru că pe de o parte există și frica aceasta a angajaților până nu dispare pandemia. Dar și economic pentru că angajatul câștigă timp prin faptul că nu mai merge și nu mai vine de la serviciu. Le convine și lor să lucreze de acasă pentru că petrec mai mult timp alături de copiii lor sau pot să-și plătească de exemplu oricând o factură. Angajatorilor le va conveni de asemenea, pentru că vor avea de cheltuit mai puțini bani pe chiriile spațiilor. Unii spun că ar fi mai productivi de acasă, alții nu. În mod cert munca de acasă nu poate fi impusă de către angajator, trebuie să fie cu acordul salariatului. Prin urmare nu poate fi redus nici salariul. Deci dacă un angajat își dă acordul să lucreze de acasă, acestuia nu are cum să-i fie redus salariul. Din contră, acestora ar trebui să le fie mărit salariul, să-i motiveze”, a explicat pentru Servus Cluj, avocatul Călin Iuga.
Unul dintre dezavantaje este că scade interacțiunea socială, iar asta va avea un impact și asupra economiei. Pe de altă parte crește timpul alocat muncii dedicate, mai exact calitatea și performanța individuală. Telemunca va avea un cuvânt de spus, dar rămâne să vedem dacă va înlocui munca normală.
„Angajatorul are obligația să-i ducă materialele acasă muncii necesare salariatului de la distanță. În acest sens există legea telemuncii care se completează cu Codul Muncii. Din 2002 s-a discutat, iar oficial din 2018 avem cadru legal de telemuncă în România. Nouă ne trebuie un anumit climat și anume socializarea, cea care ne lipsește lucrând de acasă. Pot să apară tensiuni în familie pentru că și munca reprezintă un echilibru. La un moment dat nu mai știi dacă partenerul de viață ți-e coleg sau face parte din familia ta. Din contră, eu vâd un argument pentru a fi mărite salariile pentru motivarea de a lucra de acasă”, încheie avocatul.
În ceea ce privește telemunca, printre cei mai mulțumiți sunt și angajații din domeniul IT. După ce stat de vorbă cu unul dintre angajații unei firme de IT din Cluj-Napoca, acesta ne-a transmis că există câteva beneficii ale muncii de acasă. Printre ele se remarcă câștigarea timpului prețios pe care îl pierdea de la domiciliu la serviciu și posibilitatea de a lua masa de prânz chiar acasă. Angajatorul i-a oferit posibilitatea de a lucra de acasă până în septembrie, revenirea la birou fiind una optională.
„Am început să lucrez de acasă cu o săptămână înainte să înceapă starea de urgență. Angajatorul ne-a oferit posibilitatea să lucrăm astfel din momentul în care a apărut această problemă cauzată de coronavirus. Ne-au fost oferite toate condițiile, echipamentul necesar să ne exercităm munca de la domiciliu. De pe 15 iunie, întoarcerea la birou a devenit opțională. Doar dacă te simțeai pregătit reveneai. Desigur, respectând toate măsurile de siguranță și protecție. Eu de exemplu am ales să lucrez tot de acasă și am această posibilitatea până în septembrie. Sunt multe beneficii să lucrezi de acasă: scutesc timpul pe care îl petrec pe drumul dintre domiciliu și job, masa de prânz o servesc acasă. Nu s-a pus problema de schimbarea venitului lunar în condițiile astea, deoarece noi practic facem aceeași muncă și de acasă.
În perioada stării de urgență când nu ne-am putut deplasa, aveam pe cineva delegat din firmă care se ocupa de serviciul de curierat pentru documente și tot ce aveam nevoie ca să ne facem cât mai bine treaba. În ceea ce privește programul de muncă, el a fost unul foarte flexibil mereu. Nu avem ore fixe la care începe sau se termină munca. Dacă îți faci treaba în ziua respectivă este în regulă. Doar când avem ședințe trebuie să fim disponibili pentru a lua parte la ele. Părerea mea este că această telemuncă, practic a deschis ochii referitor la această posibiliatea de a lucra de acasă. Mulți dintre angajatori nu aveau încredere în angajați ca pot să lucreze bine și de acasă. Asta a fost așa ca o portiță pentru o nouă eră a societății. Lucrurile pot să meargă bine și astfel, să dăm un randament bun de la domiciliu. Orele pierdute în trafic pot fi folosite într-un alt scop”, a declarat Anton Ciprian, angajat la firma Telenav din Cluj-Napoca.