Primarul municipiului Cluj-Napoca, Emil Boc, a anunțat marți, 24 septembrie, în cadrul unei conferințe de presă, că proiectul metroului de la Cluj are o nouă sursă de finanțare ce poate acoperi toate cheltuielile de implementare în valoare de aproximativ 2 miliarde de euro.
”Ieri am semnat împreună cu domnul ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu, un act adițional la contractul de finanțare pentru metrou. Astfel, pe lângă finanțarea din PNRR, avem finanțarea din obligațiuni verzi. Această nouă sursă de finanțare acoperă cheltuielile prezente și viitoare.Cea din PNRR este menținută. Scrie în contract. Ea există. Pe lângă ea, avem și pentru prezent – adică contracutul până în 29 decembrie 2026 – finanțare. Vreau să mulțumesc public domnilor miniștri Boloș și Grindeanu, dar și domnilor Ciucă și Ciolacu”, a declarat în cadrul conferinței de presă edilul clujean.
Potrivit acestuia, obligațiunile verzi reprezintă o sursă adițională de finanțare pentru proiectul metroului în timp ce banii din PNRR pentru metrou nu s-au pierdut, aceștia reprezentând în continuare o soluție pentru realizarea proiectului.
”Banii nu s-au pierdut și nu se pierd. La discuția tehnică dintre SEAP și JOUE (Jurnalul Uniunii Europene) noi nu suntem parte însă am trimis toate informațiile necesare autorităților competente pe această temă. Finanțarea metroului merge mai departe, este un proiect de importanță națională, în prezent are loc mutarea utilităților pentru a se pregăti stațiile de unde vor începe lucrările.”, a afirmat Emil Boc în cadrul conferinței.
Conform declarațiilor acestuia, noua sursă de finanțare reprezentată de obligațiunile verzi poate fi folosită pentru a acoperi toate cheltuielile de implementare a proiectului precum și alte proiecte ce vizează dezvoltarea verde și conservarea mediului înconjurător.
”Ministerul Finanțelor este mandatat de guvernul României să iasă pe piața europeană pentru a cumpăra aceste obligațiuni verzi, aceste obligațiuni verzi presupun că acei bani care se achiziționează pot fi utilizați doar pentru proiecte ce susțin dezvoltarea verde, mobilitatea alternativă la mașină sau proiecte care vizează decarbonizarea și susținerea dimensiunii europene și naționale nepoluante. Este un mecanism nou, european, pe care România l-a accesat și care dă șanse proiectului să găsească și alte surse de finanțare, alături de sursele tradiționale PNRR, Programul Operațional de Transporturi, Programul de Coeziune sau evident resursele bugetare.”, a precizat primarul Emil Boc privind importanța obligațiunilor verzi pentru proiectul metroului.