Rezilierea contractului pentru sectorul Chețani- Câmpia Turzii al Autostrăzii Transilvania a fost blocată în instanță. Compania Straco Grup SRL, antreprenorul general al lucrării, a contestat la Tribunalul București decizia de reziliere, iar contestația a fost admisă. Potrivit ministrului Transporturilor, decizia este executorie, dar poate fi atacată cu apel.
„Rezilierea contractului A3 Cheţani- Câmpia Turzii a fost blocată temporar la Tribunalul Bucureşti. Ne luptăm la Curtea de Apel pentru întoarcerea acestei decizii, pentru infrastructura din România. Un complet al tribunalului a decis astăzi să emită o ordonanţă preşedinţială prin care înştiinţarea de reziliere trimisă de CNAIR în 11 martie a fost suspendată.
Reamintesc că este vorba de un contract care trebuia să dureze 12 luni, început în 2016, şi care astăzi este la stadiul de 40%, iar în ultimele 6 luni constructorul în insolvenţă a executat doar 1% din lucrări. Unu la sută, în 6 luni! După nenumărate încercări de salvare a acestui contract, CNAIR a decis pe bună dreptate că 5 ani e mult prea mult şi că România are nevoie de autostrada A3, aşa că a reziliat contractul, urmând să reliciteze pentru terminarea lucrărilor cu un alt constructor”, a explicat ministrul Cătălin Drulă pe rețelele de socializare.
Oficialul a mai spus că deocamdată nu cunoaște motivele pe baza cărora a fost luată această decizie, mai ales că CNAIR nu a fost citată la tribunal pentru a prezenta situația.
„Nu ştim încă motivele pentru care a fost luată decizia de astăzi, dar ce ştim este că:
1. CNAIR nu a fost citată şi nu a putut explica judecătorilor situaţia acestui contract, nu s-a putut apăra.
2. Abia la Curtea de Apel, CNAIR va putea să explice judecătorilor care este situaţia acestui contract, cum s-au derulat în bătaie de joc lucrările, în timp ce pe drumul naţional alăturat traficul e infernal şi mor oameni în accidente în fiecare an. Le cer celor care sunt în spatele acestei acţiuni (printre care şi o mare bancă) să se oprească din acţiuni contrare interesului public. A duce un business într-o ţară înseamnă şi responsabilitate, nu doar interes patrimonial imediat.
Am încredere în Justiţia din România, am încredere că infrastructura îşi va găsi dreptatea. Vă voi ţine la curent cu evoluţia acestui dosar important pentru infrastructura din România. Suntem aici să apărăm interesul public şi să construim autostrăzi”, a mai scris ministrul Transporturilor.
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat pe 11 martie că a notificat antreprenorul în vederea rezilierii contractului pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a sectorului de autostradă Cheţani – Câmpia Turzii. Rezilierea efectivă urma să intre în vigoare în 14 zile de la notificare.
La baza acestei decizii a stat faptul că antreprenorul nu a respectat înștiințările repetate și a abandonat șantierul. Potrivit celor de la CNAIR, după deschiderea traficului pe Nodul Rutier Cheţani, în data de 18 septembrie 2020, antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuţie a lucrărilor. Astfel, la data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%, antreprenorul înregistrând un progres de aproximativ 1% în ultimele cinci luni.
După rezilierea contractului, CNAIR va elabora o nouă documentaţie în vederea relicitării și atribuirii acestui contract către o altă firmă pentru finalizarea lucrărilor.