Școala din viitor: Aproape 18.000 de elevi clujeni au experimentat învățarea practică prin Qub, centru pentru știință și artă unic în România

by Bianca Baraboi

Qub, centru pentru știință și artă, își reia programele educaționale destinate școlilor clujene, după ce, în anul școlar 2023-2024, aproape 18.000 de elevi din Cluj-Napoca și județ au experimentat învățarea practică, în cadrul atelierelor sale. Special gândite pentru a le oferi elevilor oportunitatea de a înțelege și aprofunda noțiuni teoretice învățate la școală, programele Qub completează curricula cu experimente și experiențe interactive, într-un spațiu-laborator unic în România. Științele exacte, arta, ingineria, construcțiile sunt doar câteva dintre domeniile pe care Qub le “mixează” în cadrul activităților sale, pentru a-i ajuta pe elevi să înțeleagă realitatea din perspective inedite și a-i echipa cu abilitățile de care vor avea nevoie în viitor. Accesul la ateliere este gratuit pentru elevii și profesorii participanți.

Cum înveți mai ușor, de exemplu, Legea lui Pascal și Legea lui Arhimede? Construind mecanisme hidraulice capabile să îndeplinească diverse sarcini de ridicare și mișcare. Dar cum înțelegi lumea microscopică? Folosind microscoape optice și stereolupe, pentru a face vizibil universul invizibil ochiului, de la amprente și cristale, până la ceapă roșie, polen, soluri și apă. Și cum faci ca anatomia să fie atrăgătoare chiar și pentru elevii care nu vor să urmeze Medicina? Învățându-i să construiască o mână bionică.

Sunt doar câteva moduri prin care Qub abordează, interdisciplinar și practic, subiecte care se regăsesc în programa școlară, în cadrul celor 24 de ateliere oferite anul acesta. Atelierele acoperă teme din matematică, fizică, biologie, inginerie, construcții, programare, sustenabilitate, artă și știință. 

Lista completă a atelierelor Qub oferite până în ianuarie 2025 poate fi consultată AICI.

“Este încântător să vezi cum interacțiunea cu un spațiu diferit și faptul că sunt provocați să experimenteze și să creeze proiecte mută interesul elevilor de la smartphone la învățare. La atelierele noastre, ei trebuie să creeze ceva într-un timp scurt, să colaboreze cu ai lor colegi, să gândească critic și să găsească soluții. Le spunem mereu că pot pune în aplicare orice idee și că au voie să greșească, ceea ce poate fi surprinzător pentru mulți dintre ei, dar, de aici, îi vedem cum prind aripi. Și pentru profesori este o experiență benefică, pentru că descoperă metode noi de învățare și se bucură că le pot oferi elevilor ocazia să vadă cum funcționează în practică multe dintre noțiunile predate la școală. În fiecare an, noi venim cu activități menite să completeze programa și să-i ajute pe elevi să conecteze informațiile pe care le acumulează, acum, din medii și perspective atât de diverse”, a spus Miruna Amza, manager al Qub. 

Dincolo de activitățile propriu-zise și de modul în care sunt susținute atelierele, unul dintre elementele care transformă experiențele de învățare ale elevilor este spațiul Qub. Cu un design care îmbină principii de ergonomie în învățare (de exemplu, șezut dinamic și iluminare eficientă), spațiul are o zonă de laborator, dotată cu microscoape și alte instrumente de

observare și analiză și o zonă pentru prototipare și inovare, echipată cu imprimantă 3D, mașină de  tăiat cu laser și unelte și materiale necesare pentru fabricare. De-a lungul anului școlar, acest spațiu a găzduit ateliere și cluburi despre spații inteligente, matematică vizuală, prototipare, artbots, design thinking etc.

Un exemplu de utilizare creativă a spațiului Qub este Clubul de Matematică Vizuală, coordonat de profesoara de matematică Ariana Văcărețu, de la Colegiul Național „Emil Racoviță” din Cluj-Napoca. În cadrul acestui club, elevii dau viață conceptelor matematice, creând obiecte 3D și instalații interactive. În acest fel, teoremele complicate devin tangibile și captivante pentru elevi.

“Punctul de plecare al atelierelor  Matematica este (și) vizibilă a fost constatarea că elevii au dificultăți în înțelegerea conceptelor matematice. Am fost convinsă că, dacă elevii sunt puși în situația de a crea obiecte reale cu ajutorul cărora să prezinte concepte sau idei matematice, atunci ei înțeleg mult mai bine conceptele respective, pentru că abstractul devine real. În timpul primului atelier, am lansat sarcina: <<alegeți un concept matematic (de ex. radian, secțiuni conice, cerc trigonometric, funcție, număr, triunghiul lui Pascal etc.), proiectați și realizați un obiect care să ilustreze conceptul respectiv>>”, a explicat Ariana Văcărețu, profesoară de matematică la Colegul Național Emil Racoviță din Cluj-Napoca.  

Cinci luni târziu, elevii își prezentau prototipurile și procesul de lucru, explicând concepte și idei matematice cu ajutorul obiectelor pe care le-au realizat. “Seria de ateliere Visible Maths a sprijinit înțelegerea conceptelor matematice de către elevi, le-a dezvoltat creativitatea și abilitățile lor de rezolvare a problemelor, și a făcut ca matematica să prindă viață pentru elevi”, a  mai spus Ariana Văcărețu.

Arta este o componentă importantă în procesul de învățare, iar, în curricula Qub, s-a regăsit în cadrul atelierelor HAZora (sunete și jocuri), susținut de Ioan Onișor, Cartografii afective, susținut de ArtiViStory Collective de la Universitatea de Artă și Design din Cluj-Napoca (UAD), Ora de muzică și mișcare cu dirijoarea Dalma Toadere sau Teatru și improvizație cu Orsolya Gál.

Pentru anul școlar în curs, Qub a creat și o serie de cluburi pentru elevii de gimnaziu și liceu. Unul dintre cluburile de mare interes este Clubul de prototipare, coordonat de inventatorul și fondator Control3D.ro, Eugen Guțiu. Aici, elevii își pot dezvolta pasiunea pentru inovație, învățând să utilizeze echipamente avansate, precum imprimanta 3D sau mașina de gravat și tăiat cu laser, pentru a-și aduce ideile la viață.

La Clubul de bioinginerie, elevii învăța despre structurile și procesele microscopice și moleculare care stau la baza vieții, punând totodată în practică noțiunile teoretice învățate la școală. Participanții la acest club au șansă să fie selectați în echipa care va reprezenta România la competiția IGEM, cel mai mare concurs dedicat biologiei sintetice.

Pentru elevii care doresc să exerseze limba engleză sau cei care o vorbesc nativ, pot să se înscrie la Discovery Club, unde vor avea ocazia să descopere domeniile STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică) într-un mod interactiv și practic.

Și anul acesta, Qub continuă activitățile din cadrul clubului Cultural Explorers, dedicat elevilor ucraineni din Cluj-Napoca. Folosindu-se de diverse tehnologii, ei vor construi dispozitive interactive care ilustrează invenții emblematice din diferite regiuni, cum ar fi instrumente muzicale tradiționale, stații meteo, semafoare inteligente și multe altele.

Mai multe informații despre cluburile Qub pot fi găsite aici.

Despre Qub

Qub, centru pentru știință și artă, creat de Centrul Cultural Clujean, completează curricula școlară cu activități practice, într-un spațiu-laborator de învățare unic în România. Îmbinând abordări bazate pe învățarea STEAM (știință, tehnologie, inginerie, artă și matematică), open schooling, pedagogii alternative și cu o cultură a colaborării cu școlile, Qub completează sistemul tradițional cu inovațiile din educație. Doar în anul școlar 2023-2024, aproape 50 de școli din Cluj-Napoca și județ au experimentat programele Qub, iar peste 2.300 de elevi au luat parte la atelierele desfășurate în spațiul Qub, la care s-au adăugat încă 15.000 de elevi în școli.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza