Reprezentanții Asociației Pro Infrastructură au făcut o analiză a stadiului lucrărilor la Autostrada Transilvania. Iar concluziile lor nu sunt deloc îmbucurătoare: un singur tronson de drum, în lungime de numai 5 kilometru, va fi gata în scurt timp. Restul loturilor se află în diverse stadii de execuție ori, și mai grav, lucrările nici măcar nu au început.
„Să începem de la vest: ciotul de 5,35 km între granița cu Ungaria și Biharia va fi gata în scurt timp. Pe Biharia- Chiribiș (28,55 km) avem contract proaspăt semnat în 12.06.2020 cu Trameco/Selina. Însă de la Chiribiș la Suplacu de Barcău (26,35 km), licitația pornită în 23.08.2017 a fost anulată în 14.01.2020 și, în ciuda promisiunilor, nu a fost încă relansată, noile „angajamente” fiind final de iulie.
Sursele noastre spun că pe tronsonul Suplacu de Barcău- Nușfalău (13,55 km) câștigătorul desemnat va fi UMB, iar pe sectorul- mamut de 41 km care include tunelul Meseș dintre Nușfalău și Poarta Sălajului licitația de aproximativ 3 miliarde RON se promite a fi lansată în iulie 2020”, au arătat cei de la Pro Infrastructură.
La sfârșitul săptămânii trecute, autoritățile au anunțat câștigătorul licitației pentru sectorul Poarta Sălajului- Zimbor. Cel mai probabil rezultatul va fi contestat, astfel că semnarea contractului și începerea efectivă a lucrărilor mai au de așteptat.
„Zilele trecute, CNAIR a anunțat oficial câștigătorul pe Poarta Sălajului- Zimbor: același UMB care ar urma să proiecteze și să execute cei 12,24 km cu 680 milioane lei fără TVA în 3 ani. Mai întâi însă avem perioada de contestații!
Pe Zimbor- Mihăiești- Nădășelu (30,06 km) licitația lansată în 21.03.2019 este suspendată din august 2019, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere nefiind în stare să răspundă nici până acum la clarificările cerute de ofertanți. Cu toții știm că Nădășelu- Câmpia Turzii (61,25 km) este în exploatare, dar n-are spații de servicii la 11 ani de la inaugurarea primelor segmente”, au mai arătat reprezentanții Asociației Pro Infrastructură.
Cât privește tronsoanele care merg spre Târgu Mureș, stadiul lucrărilor lasă mult de dorit pe multe dintre ele.
„Mai grav, cei 15,69 km între Câmpia Turzii și Chețani sunt în aer, șantierul fiind practic abandonat de Straco, având un avans de doar 5% în ultimele 12 luni de zile!!! Din fericire, pe Chețani- Iernut italienii de la Astaldi vor termina lucrările pe cei 17,9 km la finalul acestei veri. Din păcate, noua autostradă va fi muzeu, așa cum v-am explicat de foarte multe ori, nodul Chețani fiind pe lotul Straco.
Pe Iernut- Ungheni (13,7 km) se circulă, iar contractul pentru ciotul de 4,5 km până la sud de Târgu Mureș (plus drum de legătură) a fost semnat cu Strabag în data de 29.05.2020, existând autorizație de construire (re-emisă) și proiect tehnic realizat. Lucrările probabil vor începe în această vară.
„Bonus”: un alt mini-lot, cei 6,3 km dintre Râșnov și Cristian, ar putea să fie gata abia spre sfârșit de 2021, în niciun caz în 2020 conform minciunilor autorităților dar și ale antreprenorului general, progresul în teren ajungând la doar 33%”, au mai scris cei de Pro Infrastructură.
Proiectul Autostrăzii Transilvania a început în 2004 și trebuia să fie realizat de compania Bechtel. Americanii au realizat însă doar 12,5% din autostradă, înainte de rezilierea contractului cu ei, în 2013. Ulterior, Autostrada Transilvania a fost împărțită de autoritățile române în două proiecte independente, București- Brașov și Brașov- Cluj- Borș, lungimea sa totală fiind de 584 km.