Comisia Europeană va retrage finanțarea de 300 de milioane de euro pentru metroul din Cluj-Napoca, afirmă surse guvernamentale consultate de Economedia. Guvernul caută acum surse alternative de finanțare, care ar putea fi certificatele verzi.
Conform informațiilor Economedia, unul din motive este întârzierea procedurii de licitație, respectiv probleme privind publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.
De cealaltă parte întrebat de deputatul independent Sabin Sărmaș, în Ședința Consiliului Local, care a avut loc astăzi, 29 august, Emil Boc, primarul Clujului a răspuns:
” În primul rând nu mor caii când vor câinii, ca să vorbim asa de metrou direct. Deci am spus și am repetat de mai multe ori și mai repet: Acest contract care vizează metroul este încheiat conform tuturor procedurilor legale , după ce a fost avizat atât de ANR, ANAP, Autoritatea Națională de Achiziții Publice, cât și în urma controlului de la CNSC. Deci toate autoritățile statului român au validat această licitație.
Acest proiect are contractul de finanțare semnat și în execuție. Cu licitație în execuție. O să vă spun că în perioada următoare în ceea ce privește metroul se derulează următoarele categorii de lucrări ca să le puteți nota: la sfârșit de august se vor demara lucrări de amenajare, organizare de șantier în zona Stației Teilor de unde vor fi amplasate cele două cârtițe. Din septembrie 2024 se fac lucrări de excavații a straturilor de acoperire aferente puțului de lansare în zona Stației 2 Teilor, lucrări de amenajare la Stația Copiilor. Lucrări preliminare la șantier interstații. În octombrie 2024 vor începe lucrările la pereții mulați precum și lucrări de relocare a Stației Teilor, realizare șanțuri pereți mulați la Stația Copiilor. În octombrie, septembrie în funcție de cum ajung, încep lucrări de asamblare a utilajelor, a cârtițelor care vor sosi aici.
Deci pregătirea practică a lucrărilor efective . Pentru că o investiție de 2 milioane de euro evident că are nevoie de pregătiri. Numai ca să pregătești locul unde intra în pământ cele două cârtițe, presupune lucrări de amploare.
În consecința lucrul pe care vreau să îl înțeleagă toată lumea este că lucrările de la metrou continuă și au finanțare asigurată.
Discuțiile tehnice care au loc între guvern și Comisia Europeană sunt proceduri instituționale care se desfășoară între guvernele țărilor membre și Uniunea Europeană. Când vor apărea date, dacă vor apărea date care trebuie făcute publice, vă vom informa ca atare. Ieri am fost la București după cum știti. Și încă o dată m-am asigurat că acest proiect are finanțare asigurată, pentru a putea merge mai departe. Și acest lucru pot să vă confirm. Și dacă veți întreba orice oficial guvernamental vă va spune că acest proiect are finanțarea asigurată.
(…) Dar din perspectiva continuării lucrării și a finanțării, vreau să vă asigur că le veți vedea în teren. Asta vă asigur. Le veți vedea în teren întâmplându-se.”