Undă verde pentru transformarea platformei Carbochim de la Consiliul Local. 65 milioane de euro vor fi investiţi doar în lucrări de utilitate publică

by Bianca Baraboi

PUZ-ul pentru proiectul multifuncțional propus de Iulius pe platforma Carbochim, investiţie de peste jumătate de milirad de euro, a fost aprobat, joi, 29 august 2024, de Consiliul Local al municipiului Cluj-Napoca cu 17 voturi pentru, 4 împotrivă și o neparticipare la vot, în urma unei dezbateri la care a fost prezentă și societatea civilă.


Primarul Emil Boc a declarat că proiectul susține nevoia firească de dezvoltare a orașului, cu respectarea interesului public. Acesta a evidențiat investițiile asumate de investitor pentru a îmbunătăți conectivitatea pentru toate tipurile de transport și pentru respectarea condițiilor privind traficul.


„Investitorului privat i s-au aplicat exact aceleași exigențe care s-au aplicat oricărui investitor care a construit în altă parte a orașului, cu aceleași condiționalități de trafic, cu aceleași obligații legate de infrastructură care să fie realizate în vederea implementării proiectului. Și pot să vă spun că valoarea investițiilor pe care trebuie să le facă investitorul pentru domeniul public este de 65 de milioane de euro. Și aici intră realizarea unui pod rutier peste râul Someș, cu o tramă de patru benzi, două trotuare, două piste de velo și sistem inteligent de semaforizare, realizarea a două poduri pietonale pentru râul Someșul Mic, realizarea a două girații pe străzile Porțelanului și Câmpul Pâinii, realizarea de sistematizări, modernizări a străzii Porțelanului, trecerea în
domeniul public cu titlu gratuit a suprafețelor de teren dezmembrate în vederea regularizării și modernizării străzilor Porțelanului și Câmpul Pâinii, o investiție de câteva milioane de euro, repet, pe care proiectantul o face în locul Primăriei, realizarea unei sistematizări, modernizări a străzii Câmpul Pâinii, între podul nou propus și strada Paris, la patru benzi carosabile, bandă de bicicletă, trotuar, alveolă pentru stația de transport în comun”, a spus primarul.


Viceprimarul Dan Tarcea a precizat că studiul de impact asupra traficului a fost realizat de Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și analizat de mai multe ori în Comisia de Circulație. În plus, a spus Tarcea, investitorul a acceptat solicitarea Municipalității de reducere cu 20% a locurilor de parcare, la 4.800 în prezent, și crearea a peste 1.400 de locuri de parcare pentru biciclete pentru menținerea
traficului în limite normale și încurajarea mobilitățiii alternative.


Reprezentantul dezvoltatorului, proiectantul Vlad Negru, a arătat că prin investiția de 500 de milioane de euro se creează un nou pol urban, care va echilibra traficul din oraș.


Potrivit proiectanților, cele 4.800 de mașini care ar veni în noul proiect (considerând capacitatea totală a parcării) există deja în traficul din Cluj și accesează dotările similare ce se găsesc în estul și vestul orașului. „Una dintre cauzele principale ale traficului este distribuirea neuniformă a funcțiunilor în teritoriu, pentru că polii de genul acesta, care au componente de loisir și pe cea comercială, se găsesc acum în estul și vestul orașului. Apoi, toată populația aflată la nord de calea ferată, și vorbim de circa 50.000 – 60.000 de locuitori, aglomerează legăturile nord-sud din oraș în nevoia lor de a accesa servicii, inclusiv de natură comercială.

Practic, atât zona centrală, care mergea pe axa est – vest, cât și tot ce vine din nordul orașului vor avea o opțiune consistentă în zona central- nordică a orașului, pentru că noul proiect oferă funcțiuni multiple, pentru petrecerea timpului liber, sport, comerț, birouri și multe altele. Și asta ar trebui să se resimtă pozitiv la nivel de trafic în întregul oraș”, a explicat proiectantul în dezbaterile privind proiectul.


Peste 30% suprafață verde în proiect
Cu ocazia dezbaterii s-a abordat și problema spațiilor verzi, unele voci ale societății civile exprimându-și nemulțumirea în legătură cu faptul că o parte din suprafața verde va fi amenajată deasupra parcărilor subterane și nu pe sol natural. În replică, proiectantul Vlad Negru a arătat că 21% din spațiu verde va fi amenajat pe sol natural iar 9,12% peste parcaje.


Acesta a clarificat faptul că suprafața verde amenajată deasupra parcării este la fel de viabilă ca cea pe sol natural deoarece materialul verde va fi plantat pe 2 metri de pământ, condiție care asigură viabilitatea naturală a arborilor. Iulius va planta și pe aceste suprafețe arbori maturi, cu înălțimi de până la 11 metri, așa cum a făcut-o în cazul grădinilor urbane de la Palas Iași și Iulius Town Timișoara, care au rezistat
impecabil de-a lungul anilor.
Totodată, a spus Vlad Negru, clădirile proiectului vor fi verzi deoarece pe acoperiș vor fi montate panouri fotovoltaice care vor genera 2MW și vor fi amenajate suprafețe înierbate de 16.500 mp, suplimentar celor 30,12% spații continue la nivel pietonal.


Ce pot face clujenii în noul proiect Iulius
Fosta platformă Carbochim va deveni un spațiu cu utilizare mixtă, destinat întregii comunități. Prin combinarea elementelor culturale, de retail, office și recreative într-o singură dezvoltare, proiectul le va oferi clujenilor experiența live-work-play. Concepte așteptate de comunitate și care se vor regăsi în proiect sunt centrul de arte performative și sala de spectacole, care vor fi operate în parteneriat cu mediul cultural al Clujului, dar și noile tehnologii cinematografice și open air cinema, experiențe care să ofere alternative pentru petrecerea timpului liber. Vor fi create, de asemenea, un hub medical și diverse facilități sportive destinate unei game largi de activități.


În premieră regională, va fi integrat un concept de entertainment, de mare amploare, cu zone de cățărare, trambuline, circuite cu obstacole, zone de gaming, experiențe imersive și simulatoare. Centrul va reprezenta o soluție unică de petrecere a timpului liber, atât pentru copii și adolescenți, cât și pentru adulți, îmbinând experiențe multisenzoriale, sportul și tehnologia într-un concept de real life gaming.
Noul proiect va deveni destinția principală pentru shopping a locuitorilor din regiune, pentru că va integra cea mai mare suprafață de retail din țară. Branduri noi, în premieră, așteptate de consumatori, alături de branduri mass market și luxury vor putea fi accesate de amatorii de fashion.

Lucrările de construcţie se estimează a fi demarate la începutul anului viitor.

Te-ar putea interesa si

Comenteaza